Holdbarhed af Grundfos Alpha2 25-40 180 ?

Hvor mange år bør en Grundfos Alpha2 25-40 180 kunne holde?

Nu blinker displayet bare og den pumper ikke. Det har ikke hjulpet at tænde og slukke for strømmen til pumpen. Pumpen er fra 2010, hvor den blev sat i en fjernvarmeunit. Fjernvarmeuniten er endnu ældre. 

Hvor mange år bør en Grundfos Alpha2 25-40 180... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Min holdt i 3 år. Så kunne jeg høre at der var gået et eller andet der drev motoren, den kørte med sådan en ustabil omdrejning. Jeg har baggrund inden for elektronik. Jeg opgav at skille den ad. Gætter på der sidder noget driver elektronik der bliver kørt lidt hårdt, og med for lidt køling. Så en krone sparet på el, ja, men ikke på pumpen.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Frank Chr. skrev den 02-07-2019 19:39:09

..og aksel/rotoren i selve pumpehuset drejer fint og uhindret rundt så der kan flyttes vand i anlægget? 


Jeg har nu tømt vand af anlægget og derefter åbnet pumpen (ved at løsne de fire skruer). Aksel/rotor drejer fint rundt. Men da elektronikken ikke virker bliver pumpen skiftet.

Jeg også fundet monteringsmanualen på nettet og tilsyneladende har kontrolboksen været positioneret forkert. Hvilken betydning har kontrolboksens (evt forkerte) position?

Kontrolboksen/ledningen har været placeret kl 12, men ifølge manualen må placeringen IKKE være kl 12.

Det tilrådes at ledningen/stikket vendes nedad så der ikke kan løbe vand ind i de elektriske dele. Men i princippet kan låget med printet i vende i alle positioner når bare selve akslen/pumpehuset altid vender vandret.   

Her sidder pumpen i en lodret rørstreng (og dermed vandret motoraksel) med "varme-frem-til-radiator" nedad. Ledningen/stikket sidder som sagt kl 12/opad.

Pumpen (elektronikken) har holdt 8-9 år og det lader til jeg skal være forholdsvis tilfreds med det. De alpha2-pumper, hvor elektronikken står af efter få år, kan måske skyldes at kontrolboksen har været positioneret forkert?

Hvor meget luft er der i anlægget og hvor meget kavitation har pumpen været udsat for? 


Jeg har haft min Alpha 2 i 9 år og den fik fornyligt 'blinkesygdommen'. Det forsvandt for en kort stund, men her til morgen var den gal igen. Jeg har dog fulgt to råd her fra tråden (udskiftet kondensator og efterloddet stikkene)  og voila! nu virker den igen. Det er dog ikke helt nemt at skille den ad og samle den igen. Jeg endte med at bruge et par Irwin tvinger til at presse plasthuset på plads igen. Vær opmærksom på ikke at beskadige stikket på printet til forpladen.

Der findes 10 slags mennesker: Dem der forstår binært og dem der ikke gør...
Hvis det var svært skulle du have lavet en lille YouTube video how to. Dem er vi glade for. Det var dog ikke mit problem. Den nye har dog kørt i mere en 10 år. 

MVH 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis