Rystende styretøj i Clio II

Vores kære Clio II (1999) er begyndt at gøre knuder.
Der kommer af og til ret kraftige rystelser i styretøjet - tror det er i venstre side.
Det sker stort set kun ved hastigheder mellem 60 og 90 km/t (og nok især 75 - 85).
Det optræder het klart mest, når man slækker på gassen.
Det virker ikke som om, det gør nogen forskel at koble ud; til gengæld hjælper det helt tydeligt at give gas!
Det opleves slet ikke ved motorvejskørsel (med mindre hastigheden kommer ned under 90).
Så vidt jeg har kunnet søge mig frem til, er det sandsynligvis kardanleddet den er gal med.
Lyder det sandsynligt?
Ifølge Haynes, er det i så fald ikke nok at skifte kardanleddet på denne model - hele trækakslen skal skiftes.
Er der nogen, der har erfaring for, hvad sådan noget vil stå i hos en mekaniker?
Det er jo ved at være en ældre dame, så det skal overvejes, hvor meget, der er værd at ofre...
I princippet kunne man gøre det selv; men er dét realistisk for én, der ganske vist har en del generel teknisk snilde men IKKE specialværktøj eller specifik stor auto-erfaring?
Jeg kan jo også se, at trækaksel varierer i pris fra ca. 700 kr til 2200 kr (hos T. Hansen) - er det ikke lidt voldsomt for den samme stump?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lyder for mig mere som døde støddæmpere. Hvor mange kilometer er der på den?


Hvis det var ledet ved trækakslen vil den normalt larme i sving og ofte sige dok-dok-dok. Tror du skal lede et andet sted efter problemet. 


Morten

Den har ikke kørt så meget i forhold til alderen (ca. 150.000).

Larmen kommer i hvert fald også ligeud (tager ikke så mnge sving med 90 km/t...).

Jeg kan ikke lige huske, hvilke støddæmpere, der er blevet skiftet.

Nej. Men ville dårlig balancering give mening i forhold til det med gas/ikke gas?


Samme problem oplevede jeg for år tilbage med en Volvo. Nye sutter hjalp.    

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Dækkene skulle det nu ikke gerne være - har ikke kørt ret langt:-)


Du bliver nok nød til at bruge udelukkelsesmetoden. Hvis du har nogle vinterdæk, så kunne du jo prøve at smide dem på og se om rystelsen forsvandt.


Morten
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis