Rustfjerner

Kender nogen en rustfjerner som hedder MC-51? Skulle være ekstrem effektiv, men jeg kan kun finde den på eBay. Så kender man godt prisen når der porto og told på. Måske så giftig så at den ikke sælges i EU.


Vh.

Peter

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er beskrevet i linket. Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det sikkert heller ikke sandt.

Rustfjerner


fase

Det meste syre kan fjerne rust, synes god gammeldags toiletrens er ret effektivt.

Jeg købte for nogen tid siden en del gevindværktøj som havde en del rust, jeg ønskede ikke at bruge noget med syre i, da det ætser det skarpe af skærene.

Så de kom i blød i diesel olie i en måned, efterfølgende kunne de renses ned en køkken nylon skuresvamp, de kom  til at se hæderlige ud.




Vi prøver igen, i morgen --

Set på YouTube CocaCola, Læst på motorcykel forum Harpic - Den sorte.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Jeg vil prøve med toiletrens næste gang. Tak for tippet.


Vh.

Peter

Annonce

Flot webside. Firmaet er åbenbart i London, så du har chancen indtil 31. Oktober.

Hvis deres løfter holder, burde de på nuværende tidspunkt være et milliardfirma.

Jeg kender selv kun to grundlæggende metoder (som er kemisk gyldige): rustkonvertering og rustfjernelse.

Konvertering foregår normalt med fosforsyre, hvilket forklarer henvisningerne til Cola og toiletrens. Det fjerner ikke rusten, men men konverterer den til jernfosfat som er inaktivt og egnet til at lakere på.

Fjernelse kræver mere ubehagelige midler. En kemiker i min bekendtskabskreds foreslog oxalsyre, som er noget rigtig giftigt stads.

Men når alt andet er sagt: rust er rust og overfladen af emnet er beskadiget. Punktum. Det er der ingen midler der kan ændre på.


Toiletrens æder/fjerner rusten, så den blanke flade kommer frem.

Det vil jeg ikke kalde at omdanne rust, som jeg vil kalde den sorte hårde skal visse rustomdannere frembringer.

Eks som denne her.

https://www.thansen.dk/bil/olie-og-...1227200572

Nu ved jeg jo ikke så meget om kemi, men lavede denne lille test.

Kl 19.55 smurte jeg toiletrens på dele af denne rustne plade, og kl 22.10 så den sådan her ud, eneste mekaniske bearbejdning var af skylning med varmt vand og en tur med en stivbørste. (den lyse stribe TH er toiletrens som trængte ind under maletape som jeg dækkede af med,)


Vi prøver igen, i morgen --

Jep, visse toiletrensere indeholder også saltsyre. Det passer med dit resultat, men ikke med løfterne fra MC-51


Tak for alle jeres tips og jeg finde toiletrenset frem. Man går aldrig forgæves her.


Vh.

Peter

Lige et spørgsmål til. Det rust der er fjernet (der hvor toiletrenset står) er det fjernet med toiletrens eller med Corroprotect rustomdanner?


Vh.

Peter

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også