VVS i bryggersskab

Vi har fået renoveret bryggers men nu hvor det er næsten færdigt er min entreprenør blevet vældig langsommelig at have med at gøre. Jeg vil gerne gøre det færdigt jeg kan men har nogle spørgsmål vedr. vores nye forbrugsvandsinstallationer i væggen.

Pt ser det således ud:

Jeg mangler at montere skab mellem maskinerne, bord henover det hele samt vask og armatur over skabet. Den slange som allerede er monteret er en midlertidig løsning til vaskemaskinen.

Mine spørgsmål er:

1) Giver det mening at montere skab nu eller skal jeg vente til VVS'eren har være forbi? Der skal jo nogle ballofix'er på til armaturet men kan vel fint at vente med det til skabet er monteret? Der skal også laves el til vaskemaskine og tørretumbler og det skal vel også bare monteres inde i skabet - dvs efter skabet er monteret?

2) Skal der monteres noget på de orange gevind der stikker ud? De rager så langt ud fra væggen at de nok er nødt til at gå igennem bagbeklædningen på skabet.

3) Det nederste udtag skulle være til 2 udendørs vandhaner og jeg har forstået det sådan at der skal monteres en hane der til at lukke for udendørs vand. Giver det mening?

Jeg håber nogle kloge hoveder kan hjælpe mig videre  


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er en rigtig dårlig løsning at montere fast skab hen over et gulvafløb. Jeg vil råde dig til at sætte bordpladen op, så den kan hænge uden et skab. Hvis du gerne vil have et skab, så skal det laves så det er let at trække ud - evt på hjul.

Du må så fjerne bagbeklædningen i skabet så der bliver plads til rørføringen. Du kan placere en bagbeklædning (evt. løs) bagest i skabet, så der er plads til rør og ventiler bag bagbeklædningen.


Søren O

Tak for input Søren. Min tanke omkring afløbet er at der bliver tilstrækkelig adgang via af-klikkelig sokkelplade på skabet. Afløbet vil ikke blive brugt pånær hvis noget svømmer over eller vaskemaskinen lækker. 

Skabet skal stå på plastic-fødder. Der skal monteres vask så det kommer ikke til at kunne trækkes ud.

Jeg vil overveje det med (løs) bagbeklædning.

Hvis du fjerner bagbeklædningen bag vasken i skabet, vil skabet stadig kunne trækkes ud.


Søren O

Jeg ville også, som Søren skriver, fjerne bagpladen og den del, som er tilbage i toppen af skabet, når der er såret ud til vasken, så skabet kan trækkes ud. Det er særdeles upraktisk med et skab over afløbet. Har du for øvrigt ikke glemt elinstallationen til de to maskiner, eller kan jeg bare ikke se den?


fase

Gulvafløbet skal være let tilgængeligt, så du kan hælde vand i. Hvis det ikke bliver brugt, vil vandlåsen tørre ud og der vil lugte af kloak. 

Annonce

Det gulvafløb er fejlplaceret, med mindre I har ændret på planen undervejs. Der skal være adgang til rensning og efterfyldning. Vent dog med at aptere det bryggers, til den stakkels VVSer er færdig. Tålmodighed er en dyd! 


 

En anden løsning er at man bygger skabet hen over afløbet. Så skærer man en stort inspektionshul i bunden, og lægger en hylde over som “låg”. Det fylder kun en ekstra hylde i højden, og man kan komme til afløbet blot ved at tage den ekstra hylde ud.

Jeg har selv brugt metoden i et badeværelse, hvor jeg gerne ville have adgang til et afløb, som var koblet til afløbsrør i gulvet.


Træd ikke på mine ledninger :o)

Hvis behovet opstår og det er for besværligt at få komme til via soklen så laver jeg en inspektionslem. Det tror jeg nu ikke bliver nødvendigt fordi der er gulvvarme og afløbet derfor er af en type som ikke skulle fordampe.

Men mine spørgsmål handlede slet ikke om afløbet.

Nogen som ved noget om hvordan de orange vægdåser normalt afsluttes ift. indføring i skab?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis