El stik i hus fra 1973

Får at vide at et værelse har for få stik.

Har 2 stik i værelse på 11 kvm.

Hver enkelt stik er dobbeltstik der kan slukkes/tændes hver for sig.

Tæller et dobbeltstik som een eller to stik i 1973.

Nogen der har viden om det.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En dobbelt stikkontakt tæller/talte som en stikkontakt.


fase

Hvor har du fra at der er for få stikkntakter lovmæssigt, der blev da først indført krav om et vist antal stikkontakter i et rum i 1984 og da dit hus er fra 1973 så er der ingen krav om et bestemt antal i dit hus, da det er reglerne for opførelses tidspunktet der er gældende.......

Jeg har det fra konsulenten der skulle udføre el-syn.

Jeg mener heller ikke der er krav i 1973 men først fra 1977. Men kan ikke finde hvor det står.

Iflf konsulenten har jeg også nogle steder for stor afstand mellem metaldåse på loft og selve loftbeklædningen - ca. 4,5 cm. Det har konsulenten vist ret I???

.Jeg kan nu ikke helt forstå at regler om 1 stikk./4 kvm først kom i 1984. Jeg mener vi kørte 

efter denne regel i min læretid  (1967-71 ) 

Der kan have været lovlig på udførelsestidspunkt, og så er det sjældent man laver regler med tilbage virkende kraft. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Iflf konsulenten har jeg også nogle steder for stor afstand mellem metaldåse på loft og selve loftbeklædningen - ca. 4,5 cm. Det har konsulenten vist ret I???

Ja, der har konsulenten ret, men du kan købe afstandsringe, så det bliver lovligt. Hvis antal stikkontakter var lovligt, da huset blev bygget, er det stadig lovligt. Bed konsulenten om dokumentation for ulovligheden, med henvisning til paragraffer. 


fase
Annonce

Ok det er mig der huskede forkert, kunne ikke luge huske reglerne i hovedet og tog det 1. Google gav svar på, det skal man passe på med men her er de historiske regler sakset fra eleftersynsinfo.dk

6.3.2 Beboelsesrum: stue, soveværelse, børneværelse, entré, gang
Er der det krævede antal 220 / 250 V stikkontakter? (11)
Fra 1. januar 1951 skal der i beboelsesrum (værelser og kamre) på mindre end 10 m2 mindst være 1 stikkontakt, og i beboelsesrum større end 10m2 mindst være 2 stikkontakter. Fra 12. november 1958 er der yderligere krav om, at der i største beboelsesrum skal være mindst 3 stikkontakter og i entrer skal der være mindst 1 stikkontakt. (kravene til antal stikkontakter gælder ikke i sommerhuse).
Fra 1. januar 1965 skal der i beboelsesrum (værelser og kamre) være 2 stikkontakter ved indtil 10 m2 gulvareal, 3 stikkontakter ved 10 m2 -14 m2 gulvareal, 4 stikkontakter ved 14 m2-18 m2 gulvareal, 5 stikkontakter ved 18 m2 - 22 m2 gulvareal, 6 stikkontakter ved 22 m2 - 26 m2 gulvareal, 7 stikkontakter ved over 26 m2 gulvareal og i entréer skal der være mindst 1 stikkontakt. (kravene til antal stikkontakter gælder ikke i sommerhuse).
Fra 1. april 1975 skal der være mindst 1 stk. stikkontakt pr. påbegyndt 4 m2. Dog ikke mere end 8 stk. pr. rum i alle beboelsesrum (entré, gang, grovkøkken, bryggers, hobbyrum, opholdsrum, soverum, spiserum og lignende rum samt gildestue).
Stikkontakterne skal generelt anbringes med størst mulig afstand.
Dobbel-, trippel- og sammenbyggede stikkontakter regnes for én stikkontakt.
Gulvarealet opgøres i overensstemmelse med bygningsreglementets bestemmelser på udførelsestidspunktet. Gulvarealet under faste skabe skal ikke medregnes ved opgørelse af det krævede antal stik- kontakter i et rum.
I sekundære rum (toilet, loftsrum, skunkrum, krybekælder, depotrum o.l.) er der ingen faste krav til antallet af stikkontakter.

Generelt gælder:
Hvor flere stikkontakter er sammenbygget, f.eks. dobbelt og trippel, tæller hver enkelt stikkontakt, som én stikkontakt i beregning af det samlede antal. En dobbelt stikkontakt tæller således som 2 stikkontakter. Klasse ll udtag tæller ikke med i antallet af stikkontakter.


Så hvisdit rum er 11 m2 så skal der være min 3 stikontakter, og en dobbelt tæller for 2 iflg. Eleftersynsinfo.dk

Tak for fyldigt svar.

Skal jeg læse det sådan at efter 1975 gælder dobbelstikkontakter som een og før som to.

Er der ikke nogen modsigelser i følgende citater:

mfrost skrev den 26-05-2019 07:50:46

  ….. med størst mulig afstand.
Dobbel-, trippel- og sammenbyggede stikkontakter regnes for én stikkontakt.
Gulvarealet opgøres i  …...

Generelt gælder:
Hvor flere stikkontakter er sammenbygget, f.eks. dobbelt og trippel, tæller hver enkelt stikkontakt, som én stikkontakt i beregning af det samlede antal. En dobbelt stikkontakt tæller således som 2 stikkontakter. Klasse ll udtag tæller ikke med i antallet af stikkontakter.


Så hvis dit rum er 11 m2 så skal der være min 3 stikontakter, og en dobbelt tæller for 2 iflg. Eleftersynsinfo.dk

 

Nej jeg tror der er en fejl der.

I regel citat står Dobbel-, trippel- og sammenbyggede stikkontakter regnes for én stikkontakt

Det er nede i det der vel er en konklusion jeg tror der er en fejl. Jeg har altid opfattet det som at en dobbelt stikkontakt er en stikkontakt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I stærkstrømsRegulativet mener jeg også, at en dobbelt/trippel stikkontakt regnes for en. Den kan jo også kun placeres et sted og ikke fordelt over flere vægge.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis