Brugsvand varmt/koldt

Hej.

Har et par praktiske spørgsmål.

Jeg skal til at føre pex rør frem til brugsvand og har tænkt mig at lave en sløjfe med en cirkulationspumpe på. Vi spilder rigtig meget vand når vi skal i bad før det bliver varmt i dag. De gamle rør ligger i beton gulvet og der er over 20 meter fra anlæg til bad. Så med spildvand og vandafledningsafgift, tror jeg godt det kan betale sig. Også for miljøet. Jeg ved godt pumpen sluger lidt strøm, men solcellerne henter lidt der.

Vi har jordvarme anlæg og pexrøret der fører til varmtvandstanken er 18mm.

Jeg er blevet rådet til at bruge 22mm frem og 15 mm tilbage. Begge veje isoleret. Lyder det fornuftigt?

Bestiller en VVS'er til at tilslutte det til sidst.

Hvad med det kolde vand? Er det fornuftigt at isolere det, så det ikke drypper kondens? Tænker på at købe en store rulle isoleret rør i rør alligevel. Giver det mening at bruge det til det kolde vand også. Er det så noget med man lige skal lukke med silikone i begge ender?

Mvh. og god weekend.

Pakeha

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan godt forstå du gerne vil lave cirkulation på det varme vand. Der findes jo specielle pumper beregnet til det. Der skal jo ikke ret meget til. Det vil være overkill med en pumpe beregnet til centralvarme. 

Umiddelbart tænker jeg det burde være nok med 18mm fremløb. På kortere strækninger er 15mm fint, men her er der jo lidt længere. Men retur behøver ikke være mere end 10-12mm. Der skal jo kun lige være bevægelse i vandet. Man kan faktisk få et system hvor fremløb og retur går inden i hinanden. 

Jeg ville ikke bruge præ-isolerede rør, der skal alligevel masser af yderligere isolering på, så det kan ikke betale sig. Køb alm. Rør i rør PEX og isoler med Rockwool kapper, de er bedre end skumfiduserne. Og ja det kolde skal også isoleres netop for undgå kondens. Normalt føres det kolde vand uisoleret nede under gulvisoleringen, men jeg forstår det sådan at du fører det inde i huset.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej.


Tak for hurtigt svar.

Ja. Vi lægger det hele i varme skunke, så det er på den varme side. Der er ikke så meget plads tilbage, derfor skumfiduserne 

Vil jeg spolere noget hvis jeg brugte de 22 og 15mm? Tænker på varmetab, tryk og den slags.

Der kommer 2 badeværelser på. Et nyt efter ca 16 m og det gamle vi har i dag som er oppe på over de 20 meter.

Du spolerer ikke noget ved at bruge de dimensioner, du har overvejet, men dimensionen til cirkulation behøver ikke være ret stor. Den foreslåede diameter på 10-12 mm er helt OK. Til cirkulationen benytter du selvfølgelig en cirkulationspumpe, der netop er beregnet til dette formål. Vil du spare på energien, sætter du et ur til at starte og stoppe pumpen, så der kun er cirkulation, når der er brug for varmt vand. Når der ikke er nogen hjemme, er der ingen grund til, at det varme vand cirkulerer.

Du skriver, at du får en VVS'er til at slutte det til til sidst. Du er vel klar over, at du ikke får nogen garanti for installationen fra VVS'eren, for den installation du selv har lavet.


fase

Hej.

Tak for svar.

Jo. Jeg ved godt han ikke kan garantere for rørerne, men jeg regner med at bruge et af de velrenommerede mærker af samme årsag. Det er kun at lægge dem uden tilslutning.

Vi har 20 m fra beholder til aftapning af varmt vand. Jeg har en Lille 10 watt pumpe under behoolderen og har monteret et tænd/slukur. Pumpen kører kun to gange dagligt, som er vores standard behov. Tænk på, at hvis den kører hele tiden, er det een stor radiator du har i jorden.


 

Annonce

Når du bruger cirkulation så har det ikke nogen særlig betydning hvor store dine rør er. Men ellers indeholder et 20 mm rør mere "kold vand" inden det bliver varmt end et 15 mm rør. På den anden side er det jo heller ikke godt at den ene bruser bliver koldere hvis man åbner den anden. ( tryktab ) 

Når det placeres i skunk er det nødvendigt at isolere den kolde, ellers får du fugt problemer. Den varme og retur ledning isoleres sammen.

Men hvordan rent praktisk. Badværelse skal jo forsynes fra tilgængelige fordelere. Skal de placeret ved nærmeste eller fjerneste badeværelse. Så får du vel 4 m der ikke er cirkulation på under alle omstændigheder til den ene badeværelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Bedre sent end aldrig. Tak for svarene.

Jeg endte med at skifte blandings batteriet. Det havde siddet der i 40 år. Det viste sig at den varme del var kalket til.
Så nu bliver vandet varmt hurtigt. Før blev det lige lunkent nok til at være rart. Og vi kan regulere det.

Så ideén  med cirkulation, er lagt lidt på hylden.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis