Generator setup kolonihave

Jeg bakser fortsat med mit strøm setup i det kolonihavehus jeg er igang med at bygge. Jeg trækker kabler i væggene til et alm setup med fast strøm. 

Problemer er bare lige pt at det tilbud jeg har fået på fast strøm lyder på ligeomkring 80.000 inkl tilslutning. Det blir et klart nej tak i øjeblikket. Vi er ved at se hvormange i foreningen der vil ha strøm ind så vi kan få et bedre tilbud. 

Men såfremt det ikke bliver til noget skal jeg have et "nød" setup.  

Jeg tænker følgende:


(A) Køber en generator over 2kw som jeg monterer udenpå huset, pakket ind i troldtekt plader for at dæmpe lyden. Selvfølgelig så den stadigt kan få luft.

(B) Erhverver en batteri pakke der kan lagre en del strøm, her i sommerperioden passer der måske til 2dages fuldt forbrug.  

Mellem B og C skal der måske en inverter på så strømmen konverteres til 230v igen? 

(C) Kontakter og lys. Dækker over fjernsyn, bærbar computer, telefon, lys og andre mindre forbrugsenheder.

(D) Det tunge skyts. Ovn, kogeplader og el-gennemstrøms vandvarmer. Det tager jo en del strøm så jeg har ikke lige en ide om det reelt kan trækkes grundet amp.   Kan en batteripakke trække det? eller måske direkte fra generator når det er?

(E)  Så er der jo en varmekilde også, havde tænkt en luft til luft pumpe, men tænker umiddelbart at det er for tungt til sådan et anlæg indtil der kan komme fast strøm ind. 

Hvad tænker i - hvordan kan det sættes op?

Jeg sigter efter at kunne bruge huset i perioden 1marts-1november hvert år.


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det bliver en rigtig stor generator, du skal have med al den strømforbrug. Komfur - husk at install kabler skal være 2,5 . Og en enverter skal du passe på! Nogen af dem har et egetforbrug, der sigt sparto.


 

Man kan sige at komfur og ovn fx kun vil være i brug maks en halv time om dagen. Støvsuger køber jeg en genopladelig så ingen effekt der.

Ellers er det de små ting som er i brug så at sige. Fx et fjernsyn og bærbar tager ikke alverden i strøm tænker jeg.

Så hvis en generator på 2-3kw kan lade batterierne op på 1,5t ca så kan det vel godt gå?  
Har også overvejet at spæde til med solceller så forbruget er dækket bedre ind i sommerperioden. Men generatoren vil jeg slf helst ha er så lidt tændt som muligt


 

I dit sted ville jeg vælge gaskomfur og -ovn, vandvarmer fås osse til gas.

Næsten alle dine problemer er dermed meget små.


Venlig hilsen
Knud

Det er også overvejet, men stoler bare ikke på gas, og har måske set for mange film.


Jeg har heller ingen erfaring med gas, så jeg aner ikke hvormeget der reelt bruges til vandvarmer, komfur og ovn.


 

Du skal nok overveje dine krav til el. Komfur/kogeplade og ovn skal du regne med 10 kW. Gennemstrømningsvandvarmer 12 kW. Hvis kogeplade og vandvarmer skal kunne bruges samtidig giver det et forbrug på 22 kW svarende til ca. 32 A. Hvis gassen er installeret korrekt, er der ingen problemer i det (du har sikkert set for mange amerikanske film.)   . Hvis der kan opnås enighed i foreningen om fælles strømforsyning, kan I måske få et bedre tilbud, men under alle omstændigheder skal der betales tilslutningsafgift og udgifter til installation.


fase
Annonce

Altså så vidt jeg kan læse så bruger en ovn 500-1000w pr time.
Kogeplader op til 7kw, men det er jo så ved fuld belastning. har altid kun 2 plader kørende af gangen og der løber på 1200watt effekt. 

Gennemstrømsvandvarmeren fås 3,5kw til 11kw ja.  

I see your point.   

Men gas, hvordan foregår det så hvis jeg skal have det til ovn, kogeplader, køleskab, varmt vand?  stikker det ikke lidt af


 

Altså så vidt jeg kan læse så bruger en ovn 500-1000w pr time.
Kogeplader op til 7kw, men det er jo så ved fuld belastning. har altid kun 2 plader kørende af gangen og der løber på 1200watt effekt. 

Gennemstrømsvandvarmeren fås 3,5kw til 11kw ja.  

Men gas, hvordan foregår det så hvis jeg skal have det til ovn, kogeplader, køleskab, varmt vand?  stikker det ikke lidt af

 En normal ovn har en effekt på ca. 3500w, det er ca 16A. Kogeplader har en tilsluttet effekt på ca 7000W, hvilket kræver en tofaset tilslutning sikret med 16A. To plader med en effekt på 1200W pr stk. giver ca 6A pr stk. vi er nu oppe på: Ovn 16A + kogeplade 2x6A + vandvarmer 16A. Det giver en belastning på faserne på min. 16A. Det fordrer så at du køber en kogeplade med kun to blus. Vandvarmeren (gennemstrømning 3500W) giver så en mindre mængde vand ved en forholdsvis lav temperatur (38°C). Det er dog nok til at vaske hænder og bade i.

Brugen af gas foregår ved, at du får lavet en installation af en autoriseret installatør. Om det stikker af kommer jo an på i forhold til hvad. 



fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis