Indstilling af fjernvarmeanlæg

Hej,

Jeg er fornylig flyttet i rækkehus og har brug for hjælp til at forstå mit fjernvarmeanlæg. Jeg har forsøgt at søge lidt på nettet efter principielle opbygninger, men synes ikke der er nogen som passer på det anlæg jeg har f.eks. har jeg ingen cirkulationspumpe og ej heller nogen energimåler (i mwh), men kun en mængdemåler (i m3). 

Jeg har vedhæftet et par billeder af mit anlæg.

Er der en venlig sjæl som kan hjælpe mig med at forstå mit anlæg

1) Jeg har i tvivl om hvilken funktion de forskellige rør har f.eks. hvad er retur og fremløbsrør til fjernvarmen? jeg tror det er de to nederste vandrette rør? 

2) hvor/hvordan kan jeg sommerlukke anlægget?

3) hvad kan jeg justere på hvis jeg ikke opnår tilstrækkelig afkøling på anlægget. 

På forhånd tak. 



5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har "direkte" fjernvarme. Det vil sige at det er fjernvarmevandet der cirkulerer i dit anlæg, og du har hverken varmeveksler eller cirkulationspumpe. Det er den mest økonomiske anlægstype.

Din fjernvarme ser ud til at komme ind fra højre i de to vandrette rør. På det ene rør er måleren placeret. Fremløb fra fjernvarmen er det varmeste rør.

Du kan sommerlukke ved at lukke den ene eller begge ventiler længst til venstre (ved siden af de små kobberrør). 

Under din varmtvandsbeholder sidder der 2 termostater. Den ene er for at begrænse temperaturen i beholderen, den anden er for at sikre en tilpas god afkøling på det fjernvarmevand der løber tilbage til fjernvarmeværket.

Du opnår bedst afkøling på dine radiatorer ved at have alle radiatorer igang. Det vigtigste er at have lav returtemperatur på alle radiatorer.


Søren O

På det sidste billede er der 2 termometre. Det er forskellen på disse der viser din nedkøling. Hvis du ikke synes at det er ok. kan du forsøgsvis lukke 1 af hanerne op til varm vands beholder 1/2 - 1/1 time. Hvis det bliver væsentlig bedre nedkøling å viser det at dine radiatorer virker ok. medens den "varme" retur kommer fra varmvandsbeholder. Det kan så være at du forlanger lidt for høj varmvands temperatur i forhold til hvad anlægget kan klare.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for et par gode besvarelser - jeg har lige et par opfølgende spørgsmål:

På vedhæftede billede har jeg markeret indløb og returløb for fjernvarmen. I et forsøg på at sommerlukke, har jeg lukket for ventil V.1 og V.2 som angivet på billedet.

ev elmand, du nævner jeg kan justere på hanerne til varm vandsbeholderen:


ev elmand skrev den 22-05-2019 18:53:37

På det sidste billede er der 2 termometre. Det er forskellen på disse der viser din nedkøling. Hvis du ikke synes at det er ok. kan du forsøgsvis lukke 1 af hanerne op til varm vands beholder 1/2 - 1/1 time. 


Henviser du til de ventiler som er markeret med rød ring eller de to som er markeret med blå ring ? 

Jeg kan tilsyneladende ikke få lov at justere på fremløbstemperaturen som konsekvens står på 60 grd. Mit returløb står til ca. 42 grd. Det er vel ikke helt optimalt.


Når du har lukket for v1 og/eller v2 har du sommerlukket for dine radiatorer, så dine 42o i returløbet er ret højt. Din temperatur i varmtvandsbeholderen bør være 50-52o, så du undgår ligionella. Er temperaturen højere, så kan du skrue ned på en af termostatventilerne (i blå ring). Det skal være den ventil der er forsynet med et tyndt kappilærrør som går ind i beholderen.

For at begrænse returtemperaturen skruer du lidt ned for den anden ventil (den uden kappilærrør).

Når varmtvandsbeholderen er varmet helt op, skulle der kun være et ganske lille flow gennem fjernvarmerørene. Prøv at aflæse måleren dagligt for at finde ud af dit forbrug.


Søren O

Søren O har udmærket forklaret justering af vandvarmer. Det jeg skrev om var omkring fejlfinding hvis du har for dårlig afkøling. Ved at lukke til varmvandsbeholder i 1 time kunne du finde ud af om den ret varme retur kom fra radiatorer eller vandvarmer. 

Nu har du lukket til radiatorer og finder ud af at det nok kommer fra vandvarmer. 

Fremløbstemperatur har du ingen indflydelse på, men vil nok falde lidt hvis du får justeret vandvarmer lidt ned.

Hvis vi antager din varmvandsbeholder prøver at lave 60-61 grader varmt vand, ( et eksempel på indstilling på termostat) Så vil det aldrig lykkes da der kun er 60 grader at tage fra. 

Resultatet vil være at du poster en masse vand igennem anlægget og får lav afkøling. 

Så du skal helst justere ned på de 50 grader. Men det kan du ikke måle øjeblikkelig da du jo skal have brugt det lidt for varme vand i beholderen først. Der sker ikke spor ved at komme lidt længere ned i et par dage, men over tid skal du helst ramme lidt over 50 gr.

Det du derimod kan se med det samme du begynder at skrue ned er at måleren sikkert vil køre langsommere.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis