Placering af rumføler (hygrostat)

Hej Alle

Vi har lavet nyt badeværelse og skal have sat en rumføler op til en ventilation. Ventilator med indbyggede føler blev ikke så pænt som forventet. (det kunne jeg have sagt mig selv, men der manglede der lige fokus :| )

Jeg har købte en LK, med separat føler og hygrostat, men hvor skal vi placer rumføleren? Hvis den kunne sidde i loftet havde det været fint, men kan se i vejledningen at den ikke må monteres i en forfradåse (står ikke hvorfor). I loftet er placeringen fleksible, så det bør være det letteste sted at finde en god placering.


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der står i samme vejledning hvad der skal tages højde for ved placering og installation.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg skal være ærlig, jeg ville levere den tilbage og købe en anden/andet mærke:


Mit badeværelse er ca. 6m2 og 2m2 bruseafsnit med glasdør. Jeg har fået placeret føleren ca i højde med overkanten af døren ind til badeværelset, den hænger over min håndklædevarmer, modsat ende af vinduet. Den hænger dog ikke inde i selve bruseafsnittet, da det både var besværligt for elektrikeren og ikke så godt i forhold til evt. vandsprøjt.

Jeg har ligget lidt i kontakt med LK, da føleren efter min mening ikke tænder, selvom luftfugtigheden klart føles som over 40%. Det er det laveste den kan måle. Svaret er, at jeg bør holde en anden hygrostat ved siden af den og påvise, at der er en produktfejl "hvis den starter når der er fugtigt, så virker den" var beskeden.


I mine øjne et elendigt produkt fra et elendigt firma, selvom jeg da gerne skal indrømme jeg selv burde have overvejet at 40% minimumsgrænse ikke er et produkt jeg burde have købt (og desværre også fået monteret).


Hvis du trods alt får den monteret ville jeg sætte den så tæt på fugten som overhovedet muligt, dvs. nærmest under bruseren.....

@christiannielsen, det er korrekt, men det er en generel vejledning i forhold til placering. hvis man kan tillade sig at spille lidt dum, så vil montering over døråbning eller i et hjørne modsat bruseren ikke give mening i min optik. Derfor spørg jeg efter erfaring fra den virkelige verden. Hvordan har du placeret din rumføler?

@Hr. Schmidt Det har været en lang rejse at skulle erkende at det var en LK der skulle op. Havde jeg været lidt mere tech-savy så havde jeg koblet en anden sensor der køre z-wave eller zigbee, sammen med noget home assistant, og et relæ. Så ville jeg også kunne få noget data ind fra sensoren som jeg så kunne optimer driften på


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Jeg vil egentlig tillade mig at påstå, at uanset hvor i rummet føleren placeres, så burde luftcirkulationen i rummet bevirke, at der er ikke er nogen enorm forskel på fugtigheden, udover selvfølgelig lige foran et åbent vindue eller en åben dør.


Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig at ende i en situation, hvor jeg desperat forsøger at skrue følingen længere ned end de 40%. I dag i det fugtige vejr har været første gang siden september, hvor jeg har justeret op til 50% for at min ventilation ikke skulle køre konstant. Jeg ved absolut intet om sensorer og overvejede det til trods slet ikke at spørge nogle kloge inden jeg købte den og bad elektrikeren montere den....

Hr Schmidt skrev den 21-05-2019 21:42:25

Jeg skal være ærlig, jeg ville levere den tilbage og købe en anden/andet mærke:


Mit badeværelse er ca. 6m2 og 2m2 bruseafsnit med glasdør. Jeg har fået placeret føleren ca i højde med overkanten af døren ind til badeværelset, den hænger over min håndklædevarmer, modsat ende af vinduet. Den hænger dog ikke inde i selve bruseafsnittet, da det både var besværligt for elektrikeren og ikke så godt i forhold til evt. vandsprøjt.

Fugtig luft stiger op. Den optimale placering må være så højt som muligt i rummet.



Jeg har ligget lidt i kontakt med LK, da føleren efter min mening ikke tænder, selvom luftfugtigheden klart føles som over 40%. Det er det laveste den kan måle. Svaret er, at jeg bør holde en anden hygrostat ved siden af den og påvise, at der er en produktfejl "hvis den starter når der er fugtigt, så virker den" var beskeden.


I mine øjne et elendigt produkt fra et elendigt firma, selvom jeg da gerne skal indrømme jeg selv burde have overvejet at 40% minimumsgrænse ikke er et produkt jeg burde have købt (og desværre også fået monteret).


Så fordi at hygrostaten ikke opfører sig som du synes at den skulle er det et elendigt produkt fra et elendigt firma? Deres svar til dig er vel mere end rimeligt, og som jeg læser det har du ikke besværet dig med at rent faktisk prøve at måle luftfugtigheden med en anden hygrostat. LK står ofte for skud fordi deres produkter er dyre og der ofte findes billigere alternativer. Min påstand er at LK's produkter ofte har en høj kvalitet og holder længere end de billigere produkter, men det skal denne tråd ikke handle om. Min pointe er at jeg ikke synes din kritik er rimelig ej heller velargumenteret.

Hr Schmidt skrev den 21-05-2019 22:35:18

Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig at ende i en situation, hvor jeg desperat forsøger at skrue følingen længere ned end de 40%. I dag i det fugtige vejr har været første gang siden september, hvor jeg har justeret op til 50% for at min ventilation ikke skulle køre konstant. Jeg ved absolut intet om sensorer og overvejede det til trods slet ikke at spørge nogle kloge inden jeg købte den og bad elektrikeren montere den....

At du har været nød til at skrue den op viser vel at den rent faktisk virker? Der er meget stor forskel på luftfugtigheden afhængig af temperatur dvs årstid og det er netop det du oplever med din hygrostat.

Mvh

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis