Er dette asbest??

Kære alle, jeg vedhæfter billeder af rørføring i vores kælder. Kan I melde tilbage om det ser mistænkeligt ud? Er det asbest? Og er asbest i ubrudte rør kapslet godt nok? Kan det trænge igennem fx. det brune sækkelærred på et af billederne? Puha, er temmelig bekymret...

Hvad tænker I? Huset er bygget i 1917, rørenes alder kender jeg ikke. De store rør er fjernvarmerør, der kommer ind i huset. De mindre er nok fjernvarmerør til viderebringelse op i huset. Rørisoleringen på billederne 1,3,4 er bløde/giver efter ved tryk. De gråmålede store rør er hårde i hjørner/bøjninger. De store rør - der er jeg særligt bange for det brune lærred - kan der så være asbest lige inde bagved?? Hvordan byggede man isoleringen op? Flere er med lærred og pap, nogle er malede, andre blot med lærred. Håber at høre nogle bud!

Kære alle, jeg vedhæfter billeder af rørføring i... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Puha, du skræmmer mig med en udmelding puggie. Jeg vedhæfter to billeder. Det første er de"sølvmalede" fjernvarmerør (ikke vist før). Disse fortsætter på billede to (ikke tidligere vist), hvor man kan se at rørene har fået yderlige eller andet omvikling i noget der ligner groft lærred/gaze. Det er disse sølvfarvede rør og sektionen med groft lærred, som jeg har støvsuget, dog kun  1-2 gange og kun kortvarigt. Men I mener lærredet er utæt? Det lyder ikke godt.

Det ser ikke umiddelbart utæt ud? Det jeg mente før var at asbestfibrene jo er ganske små og tynde så der vil jo være en "teoretisk risiko" for at nogen af fibrene suges ud gennem lærredet under en støvsugning.

Hvis du vil af med asbesten "for good" så betal et saneringsfirma for at fjerne det forsvarligt. Du kan trække miljøsaneringen fra i Skat. Så der ikke mere at tænke over fremadrettet når først skidtet er fjernet.

Vi gav ca. 25k før fradrag for to store rum i kælderen og der var vel godt og vel 20 meter rørføring samt nogle komplicerede installationer med meget asbest omkring der hvor den gamle kedel havde stået.

Men fik du lavet en analyse af materialerne? Og hvad var resultatet?


I det billede jeg har sat ind for oven (med de røde pile) kan du se hvordan asbesten ser ud. Det er det brune "ler-agtige" materiale af udseende.

hej puggie, mange tak for tilbagemelding. Jeg beder til at omviklingen har været tæt og bebrejder mig selv min dumhed. Jeg vidste ikke nok. 

Teknikeren føler sig sikker på at hjørnerne på de sølvfarvede rør er med asbest (de er hårde ved tryk), de andre rør med sølv/lærred er sikkert også asbestholdige, men jeg kan ikke huske om han "tryk-prøvede" dem.  Men han tog ikke materialeprøver - nok fordi han ikke ville bryde forseglingen. Rørene er fjernvarme der kommer ind i huset. 

Jeg har bestilt sanering/fjernelse af rørenes isolering samt af vores gamle varmtvandsbeholder. Denne er tidligere testet af Teknologisk Institut og de fandt ikke asbest. Teknikeren denne gang mente heller ikke at den var asbestholdig. Men han tog ikke prøver. De kommer om 14 dage og fjerner det hele. Det er lang tid at vente, mens man frygter for helbredet. Derfor de mange spørgsmål. Det er supersvært at vurdere sin risiko og der er pludselig så meget ny info man skal forholde sig til og navigere i. Så jeg er taknemmelig for jeres tilbagemeldinger.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også