Oliebehandling havebord

Et nyt havebord er på opgavelisten. Det skal laves af trykimp. terrassebrædder, men jeg vil gerne have det til at fremstå oliebehandlet. Det må gerne beholde sin naturlige farve og skal kunne holde til at stå ude hele året. Hvordan?  Mvh .308



<p>.308</p>
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dårlig ide. Olie harmonerer dårligt med sol, regn, vind og vejr. Lad det stå ubehandlet.


Der findes linolie der er tilsat fungicider så det bedre kan klare sig udendørs.
Da olien hurtigt bliver "slidt af" skal du forvente at du skal over bordet mindst 2 gange årligt med olien.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Vær opmærksom på at trykkede terrassebrædder er planskårede. Det betyder at bordet vil kaste sig slemt.

Køb retskåret træ på savværket. Lærk er velegnet til at stå ubehandlet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Bent Andersen skrev den 21-05-2019 18:16:31

Dårlig ide. Olie harmonerer dårligt med sol, regn, vind og vejr. Lad det stå ubehandlet.


 Hmmmm... for maaange år siden havde jeg et plankebord i haven, som jeg kom til at spilde fritureolie på. Da resten af bordet var gået til, var der stadig et stykke tilovers med olie


<p>.308</p>
Bent Andersen skrev den 21-05-2019 18:16:31

Dårlig ide. Olie harmonerer dårligt med sol, regn, vind og vejr. Lad det stå ubehandlet.


 Hmmmm... for maaange år siden havde jeg et plankebord i haven, som jeg kom til at spilde fritureolie på. Da resten af bordet var gået til, var der stadig et stykke tilovers med olie

PinkHenrik skrev den 21-05-2019 18:48:08

Der findes linolie der er tilsat fungicider så det bedre kan klare sig udendørs.
Da olien hurtigt bliver "slidt af" skal du forvente at du skal over bordet mindst 2 gange årligt med olien.  

 Pyt... det tager fem minutter. Er der noget hærdelse i sådan noget olie?


<p>.308</p>
Annonce
Rantzau skrev den 21-05-2019 19:29:09

Vær opmærksom på at trykkede terrassebrædder er planskårede. Det betyder at bordet vil kaste sig slemt.

Køb retskåret træ på savværket. Lærk er velegnet til at stå ubehandlet.

 Jeg ved det. Træet er indkøbt for et par år siden og harligget under tag, så det værste spræl er vel gået af det. Og vedr. ubehandlet : det er kun pænt, indtil den første frikadelle er landet på det


<p>.308</p>

Trykket træ er med 99% sikkerhed fyr.

Når fyr igen kommer under åben himmel, fortsætter det med at kaste sig.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Enig, lav det i lærk. Ville ikke sidde og spise fra trykket træ

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Der findes olie specielt til havemøbler. Det ville jeg da bruge. Du skal nu ikke forvente at det kan stå ude hele året uden at få en patina når det kun er behandlet med olie.

Jeg ved ikke hvilken "naturlig" farve dit trykimprægnerede træ har. Det jeg køber plejer at være grønt og ikke specielt kønt. Jeg synes også du skulle overveje lærk eller andet holdbart træ.

Inspiration: https://madoghaveliv.dk/selvgjort-havebord/

takker for link - god inspiration mvh


<p>.308</p>
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis