Varmepumpe på fjernvarme

Følg tråden
Tnordholt
Tnordholt
Tnordholt Tnordholt

Jeg bruger ca 40.000 i fjernvarme i 300 m2 hus med kæmpe vinduer. Jeg har fået en måske vild ide. Den går ud på at installere vand til vand varmepumpe der er koblet på gulvvarmen, mens er radikale er at bruge afgangsvandet fra fjernvarmen i stedet for at grave dem ned i haven. Afgangsvandet er jo mindst ca 21 grafer og jo koldere det er udenfor jo mere er der af det. Det er reelt “gratis” energi eller er jeg forkert på den?? Nogen ideer til hvordan dette kan gøres eller hvorfor det ikke skulle virke?

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Hvad er afregningsformen på din fjernvarme? Hvis du betaler efter forbrugt energi, så er det en dårlig ide. Betaler du efter m3 forbrug er sagen noget andet.

Søren O
Tnordholt
Tnordholt
Tnordholt Tnordholt Trådstarter

God pointe. Jeg bor i Århus men jeg kan ikke rigtigt se hvordan de beregner det, men der er nok ift forbrugt energi;(

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Betaler for du m3 vand eller betaler du MWh, Gcal og evt. afgift for manglende afkøling. Oplysningerne står på din opgørelse fra forsyningen. Hvis du betaler for energimængden er varmepumpen ikke den smarteste ide. En del af udgiften er formentlig også fast afgift, som ikke kan formindskes.

fase
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Fjernvarme
    Grøn energi og sparetips
  2. Hvilken varme form? Gas - Fjernvarme - Luft/Vand varmepumpe
    Fyr og opvarmning
  3. Varmepumpe vs. fjernvarme ?
    Lav-Hus
  4. Fjernvarme??
    Lav-Hus
  5. fjernvarme