Varmepumpe på fjernvarme

Jeg bruger ca 40.000 i fjernvarme i 300 m2 hus med kæmpe vinduer. Jeg har fået en måske vild ide. Den går ud på at installere vand til vand varmepumpe der er koblet på gulvvarmen, mens er radikale er at bruge afgangsvandet fra fjernvarmen i stedet for at grave dem ned i haven. Afgangsvandet er jo mindst ca 21 grafer og jo koldere det er udenfor jo mere er der af det. Det er reelt “gratis” energi eller er jeg forkert på den?? Nogen ideer til hvordan dette kan gøres eller hvorfor det ikke skulle virke?

Jeg bruger ca 40.000 i fjernvarme i 300 m2 hus med... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Søren har prøvet at påpege kryllen i OTs tanker. Endnu et forsøg:

En varmepumpe pumper varme fra et temperaturnivau til et højere temperaturniveau. Få man varmen fra det lave temperaturniveau gratis - (jordslanger, staldluft, udeluft, ...) så betaler man for el til at gøre varmen "brugbart" på det ønskede temperaturniveau (fx 55 °C for varmt brugsvand til bruseren).
Det er det smarte ved en varmepumpe.

Da du har god afkøling betyder prisstrukturen for fjernvarmen betyder at man man betale lige meget for varmen på et lavt (læs: ubrugeligt) temperaturniveau som for et et højt (læs brugeligt) temperaturniveau. Så hvorfor vil du bruge elenergi til at afkøle fjernvarmevandet yderligere?


teoretisk kan det forklares med termodynamikkens 2. hovedsætning.
Skibe kan heller ikke bruge varmeenergien fra vandet de sejler rundt i, til at drive skruen - man kan ikke dele røræg i æggevider og -blommer.

Igen, jeg har ikke tanker om at ville afkøle fjernvarmevandet yderligere, jeg vil blot bruge fjernvarmevandet til at levere energien ind i varmepumpen. Logikken er igen at hvis jeg skal betale 4 gange så meget for strøm pr kwh som jeg betaler for fjernvarme pr kwh, men jeg så bruger strømmen i en varme pumpe med en SCOP på 6, så bør der være en besparelse på de sidste 2 SCOP.

Du skriver "jeg vil blot bruge fjernvarmevandet til at levere energien ind i varmepumpen". 

Hvad tror du der sker med temperaturen på fjernvarmevandet når det har været en tur gennem varmepumpen? Fjernvarmevandet bliver væsentligt koldere fordi du tapper varme ud af vandet, og denne energi er til normal takst ved fjernvarmeværket.


Søren O

En varmepumpe  bruger kun den energi som det kræver at pumpe kølemidlet rundt. Det er som navnet antyder en pumpe. 

Energien som pumpen flytter får du ikke fra elnettet, men fra udeluften eller udejorden. Elnettet bruges udelukkende som forsyning til pumpen. 

Derfor kan en varmepumpe være effektiv, da den kan hente mere energi ude end den mængde energi det koster at pumpe. 

Nu vil du til at hive energien ud af fjernvarmevandet. Hvordan vil du hive energi ud af vandet uden at afkøle det? 

Når man køler noget, fjerner man energi. Når man opvarmer noget, tilfører man energi. Energien opstår ikke ud af Ingenting. Heller ikke med varmepumper. 


Elektronikteknikeren

Jeg tro at du overser det faktum at ved en luft til vand og jord til vand varmepumpe Kaan du sikkert give ca. 4 x så energi ud som du puttet ind, men men men hvis du bruger vand til vand i det her tilfælde fjernvarme på den en side så skal du jo betale for den energi du trækker ud det skal du ikke ved luft og jord og dermed tænker jeg at sammenholdt med investering og vedligehold så vil du ende med et minus..... havde der nu været økonomi i det så kan du være 1 milliard % sikker på at din foreslåede metode havde været særdeles udbredt. Og det er der en grund til at den ikke er..... 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis