Eternittag med fejl

Følg tråden
FætterLavben
FætterLavben
Postnr: 6600
FætterLavben FætterLavben

Hej,

Jeg fik for knapt 5 år siden udskiftet mit eternittag. Nu har det så vist sig, at det ikke holder tæt. Har fået vandskade på nogle loftplader i stuen. Jeg troede egentlig først, at det udelukkende kunne skyldes, at et par skumklodser var blæst ud i forbindelse med den voldsomme blæst og regn for knap 2 måneder siden. Jeg anmeldte skaden til mit forsikringsselskab, da jeg har udvidet forsikring på indtrængende vand. De sendte så en mand ud, som opdagede, at der var fejl ved taget. 

1) Overlappet ved de øverste tagplader og tagryggen var ikke de min. 110 mm som foreskrevet - Det ligger målt forskellige steder på imellem 40 og 100 mm.

2) Der er 11 helt eller delvist blottede bolthuller lige nedenfor tagryggen. Altså forborede huller, som ikke er brugt, og som ligge blottede hen. Se billeder.

3) Mange af tagrygningerne var revnede ved bolthullerne. Forsikringsmanden mente, at de har været spændt for hårdt.

Jeg har haft kontaktet tømreren, som ikke tager det synderligt alvorligt. Mit spørgsmål er: 

Ville i tage sagen til Byggeriet klagenævn, hvis tømreren ikke tager sig sammen, og udbedrer fejlene, eller ville i hellere selv udskifte tagrygningerne med nogle bredere rygninger, som både giver større overlap og dækker de blotlagte huller?

Bo
uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Du må regne med at det kan tage lang tid ved BYG. Jeg har fået lagt nyt tag, som nu skal lægges om for 3. Gang. Prøv først at ruske ham tømreren. Du skal have hele øverste række plader skiftet i begge sider. Ikke så galt. Men det er værre med de skader din isolering har taget. Det skal skiftes. Der kan ligge en del vand ovenpå dampspærren også. Du har også muligheden for erstatning fra håndværkeren gennem Nævnenes Hus i Viborg via en fogedsag. Efter håndværkeren måske afviser, at rette fejlene, skal BYG sende en syns- og skønsmand der laver en vurdering af skadens omfang og hvor meget det vil koste at udbedre. Og her hopper kæden af. Det er et absolut minimumsbeløb han kommer frem til. Der er jo risiko for, at BYG skal betale. Sagen kommer for et dommerpanel i BYG og dennes afgørelse skal medlemmet rette sig efter. Men prøv ihærdigt først at få ham til at bruge en dag på at rette fejlene.

Vil du være med? Log ind for at svare.