Pex rør

Hej LDS
Mit spørsmål går på om der er forskeld på kvalitet af gulvarme slange
fra hjem og fix kontra slange fra eks. wirsbo.
Så vidt jeg kan se er det cirka halv pris det fra hjem og fix.
MVH Kuld

malene.f
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kuld


Personligt bruger jeg altid Wirsbo's rør til 20 kr/meter.
Der må og skal være en forskel på Wirsbo og pex til 5 kr/m fra eks. Jem&Fix.
Jeg synes de dyre er nemmere at arbejde med, og tror på at de er
bedre, men det endelige svar får vi nok først om 10-20-30 år, så må
vi se hvor mange der skal hugge deres tykke armerede betongulve op...

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
Jeps,

Selvfølgelig er der forskel. På hvor mange underleverandører/grossister, der har tjent på rørene. Den branche er så indspist, at man ikke kan gennemskue, hvad der er hvad - især fordi avancerne er ret betragtelige. Samtidig er fragtomkostningerne så relativt store, at det sætter en naturlig begrænsning for almindelig konkurrence (har arbejdet en årrække for en af de største producenter).
Jeg vil uden at blinke påstå, at flere af lavprisprodukterne kommer fra samme fabrikker som de dyre (for hvad gør man, når markedet for ens egne produkter er mættet???).
VVS'eren siger naturligvis noget andet - for det er nu bedre at tjene 20% på 20 kr end på 5......

Mvh.

Jan R.
Jan, jeg er ikke helt enig med dig..

Det er muligt at rørene kommer samme sted fra, men det er ihvertfald ikke det samme produkt. Du kan stort set banke løs med en hammer på et wirsbo-rør uden at det går i stykker, det kan du sandelig ikke med det andet. Jeg vil også vove at sige at de billige rør ikke kan komme ned i samme radius som de dyre. Og prøv at arbejde med rørene i temperaturer nær frysepunktet..

Og Nej! - jeg er ikke VVS'er - og har ingen økonomiske interesser i Wirsbo..

Yamsen

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
Enig Yams,

Jeg tænkte på holdbarhed, ikke monterings-"kvalitet". Ved positivt, at en af de dyreste mærker på et tidspunkt har haft den ringeste tekniske løsning (er ændret nu). Og fordi et produkt er nemt at montere, er holdbarheden vel ikke specielt god (måske fordi materialet er tyndere?).

Jeg bruger fremover Alu-pex til gulvvarme - det taget nul tid at montere sammenlignet med alm. pex.

MEN - det bliver spændende at se, hvorledes de holder om 30 år. Har lige set, at de i et sommerhusområde ved hvide sande skifter hoved-vandledninger i vejen, som kun har ligget i ca. 20 år (kender ikke årsagen til udskiftningen).

Mvh.

Jan R.
En af mine venner har netop købt et hus, hvor der er etabeleret gulvvarme i en udestue for 10 år siden.
Ved en generel udskiftning af varmeanlægget, blev de to ender af guldvarmeslange hugget fri.
Det viste sig at iltspærren har løsnet sig på det synlige stykke (billede følger). På baggrund af dette overvejer jeg om jeg skal udfører mit eget gulvarmeanlæg i kobber eller alu-pex.
Jan - kan du fortælle lidt mere om dine erfaringer med alu-pex.
Det kræver specialværktøj ikke?
Hvad koster det?
Hvor køber jeg det billigt?

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Annonce
Alupex er enormt nemt at lægge, fordi det kan bøjes i form og dette i ret skarpr bøjninger. Kan bare strippes fast få steder til rionettet for at blive holdt på plads under støbningen. Vi (eller rettere min vvs'er) valgte det, fordi vores badeværelse er et "vidunder" af sving, hvor det ville blive alt for grænseprøvende at svinge alm. pex rundt. Desuden ville vi af hensyn til et relativt tyndt betonlag gerne have pex'en under rionettet, hvor Alupex så var det oplagte valg...
Tidligere skulle der bruges specialværktøj til alupex, men min vvs'er brugte kun ganske alm. værktøj og fittings (så vidt jeg husker).

Mvh.

Jan R.
Hej Jan

Tak for svaret.
Det lyder som om det er værd at undersøge nærmere.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Min storebror er i et rigtgt VVS firma. De har lige etableret gulvarme i et helt hus fortalte han. Kunden ville have det billige til 10 kr. meteren. Ved testen af systemet sprang et af rørene.
Leverandøren er kolde i røven, man kan få en ny rulle i erstatning.

Jeg har lige været i Jem og Fix og købe 7 meter 20 mm til 10 kr.
De er jo livsfarlige !!!, de kunne kun tilbyde en brændesav til at save skidtet over med. Det kan ikke anbefales. Man skærer både finger og arme af. Men det er billigt. Jeg ville nu aldrig putte sådan noget billigt skidt ned i gulvet.
I øvrigt de der conix (tror jeg de hed) er svine dyre til 20 mm. Så hvad der er sparet er brugt på fittings og meger andet.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter,

Var ikke klar over, der findes forkerte VVS-firmaer ;-)

Der findes jo altid negative historier - sjovt nok er det dem, der huskes og fortælles. Havde en sjov oplevelse, da jeg skulle montere nyt el. Elektrikeren svor, at han ikke ville trække ledninger fra Harald Nyborg, så måtte jeg "sgu gøre det selv". Så det gjorde jeg. Hvorefter han meget anerkendende konstaterede (da han skulle samle det): "Nå, du købte nok det dyre ledning alligevel".

Mht. fittings, så er det sjovt nok der, lavprisbutikkerne tjener på pex. Så det undrer mig ikke, at de var dyre (dem kunne man så købe et andet sted).

Mvh.

Jan R.
Ja, det huer mig lidt at jeg skal give 60 kr. + moms hos ham den "Rigtige" vvs-er. Jeg vil slet ikke fortælle hvordan jeg dummede mig med prisen på zink tagrender, men jeg har en regning på 6700 kr. liggende (uden løn).

På nettet kan jeg købe 3/4"-20mm fittings for 23 kr. + moms. Jeg formoder det er de samme fittings (VA godkendte osv.).

MHT Harald nyborg, deres ledninger (eks. femleder 1,5 kardrat monteringsledning), så er kvaliteten ikke hvad den har været.

Da jeg købte ledning for nogle år siden hed det erikson, nu hedder det noget andet!!.

Forskellen som jeg ser den, inderkappen klister som bare fanden, den er ikke til at flå af.

Min fætter (som ellers er en troværdig person) siger at Haralds LK kontakter ikke er de samme som dem de i deres firma køber fra LK. Afbryder knappen brækker nemmere af på dem fra HN, men det tror jeg nu ikke på.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis