Reparation af terrasse med jordkontakt

Hej LDS,

Ifm. at jeg villle lægge ukrudsdug under min terrasse, opdager jeg nu at en del af den underliggende konstruktion er i direkte jordkontakt. Reglarne virker ikke rådne, men er heller ikke tørre.

Terrassen overdækket, så der er kun regnpåvirkning i den yderste halve meter i siderne. den er så vidt jeg ved 2-4 år gammel.

Min idé er at grave en smule ud under og ved siden af terrassen, for derefter at understøtte konstruktionen således det er: jord-ukrudtsdug-flise-plastik afstandsklodser-murpap-reglar.

I siden hvor der nu er jordkontakt ville jeg også sætte murpap halvvejs op af reglaren og lægge granit eller leca kugler i stedet for jorden.

Sidst men ikke mindst er planen at sætte murpap på toppen af reglarne så regnvand kan løbe af.

Tror i det muligt at redde konstruktionen på en fornuftig måde, eller skal jeg bygge den op fra ny?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil næsten sige at murpap under vil forværre tilstanden. Hvis den går en smule opad inde under terrassen så har du lavet en gedigen vandgrøft, som kan stå med blank vand længe efter regnvejr. 

Kan du holde jord / lecanødder eler nogat andet tørt i lange perioder så er det den bedste løsning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 19-05-2019 12:40:04

Jeg vil næsten sige at murpap under vil forværre tilstanden. Hvis den går en smule opad inde under terrassen så har du lavet en gedigen vandgrøft, som kan stå med blank vand længe efter regnvejr. 

Kan du holde jord / lecanødder eler nogat andet tørt i lange perioder så er det den bedste løsning.

Det kan jeg godt se. Men det er vel ikke et problem hvis jeg får gravet nogenlunde jævnt ud under terrassen, og ikke blot graver ud lige under reglarne?

Han viser ikke tagpap op på siden af regler og et stykke ind under terrassen som jeg ser din tegning. De små stykker som vist kan ikke opretholde fugt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 19-05-2019 13:16:49

Han viser ikke tagpap op på siden af regler og et stykke ind under terrassen som jeg ser din tegning. De små stykker som vist kan ikke opretholde fugt.

 ah, jeg jeg misforstod din første besked.


Dvs. det er ok med murpap under understøtningspunkterne inde under terrassen. Men langs siderne af terrassen bør jeg ikke klipse murpap op af reglarne, da der ellers kan risikere at komme en vandlomme mellem reglar/murpap.

Op af siden er der to forskellige løsninger som jeg ser det.

1. grave ud således at der ikke ligger jord op af reglar, men det vil betyde en smule hæld ind mod/under terrassen.

2. grave ud som ovenstående punkt, men fylde hældet med lecanødder/granitsten/sand.

Annonce
Jeg fik aldrig opdateret denne tråd. Bedre sent end aldrig.

Jeg fik sidste år:
  • Gravet ud under terrassen
  • Sat ekstra beslag på alle samlingerne af strøerne
  • Lagt ukrudtsdug
  • Punktunderstøttet
  • Gravet ud ved siden af terrassen og fyldt granitsten i
  • Sat murpap ovenpå de strøer som ikke er dækket af terrassebrædderne.
Nu bør konstruktionen kunne holde nogle flere år end ellers. Og vigtigst af alt, ikke mere ukrudt som gror op gennem brædderne.
Du glemmer en vigtig ting!
murpap mellem strøer og fliser! Ellers trænger der vand op, og skal jeg være rigtig prikken! To kiler mod hinanden, ellers render de af en dag. Vinkelbeslagene er ikke brede nok, men....

 

Det er desværre for sent da det var sidste år det blev lavet. Men så ved jeg det til en anden gang :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis