Troldtekt problem?

Hej i gruppen.
Jeg skal til og igang med at skifte mit gamle listeloft til troldtekt, men har set mig fuldstændig blindt på et problem.
Jeg har lavet en meget simpel tegning, da mit spørgsmål egentlig også er simpel, men jeg kan bare ikke gennemskue det :-)
Jeg skal have fundet midten af stuen når jeg starter med den første plade, og så ud mod kanterne, det er jeg klar over, men skal jeg finde midten ved at måle fra punkt "A" eller punkt "B" på tegningen for at finde der hvor jeg skal starte?
"B" på tegningen er en gammel lyskasse jeg har fjernet, og den er ca. 5-6 cm dyb.

Jeg håber det er til at forstå, jeg har åbenbart ikke selv evnerne :-)

Rehof

Hej i gruppen. Jeg skal til og igang med at skifte... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tegningen med pladerne var bare for at illustrere hvilken vej pladerne skulle ligge i rummet, jeg havde nu regnet med at starte fra midten og så ud mod siderne :-) 

Ja jeg kan godt se hvad du mener, det kommer til at ligne snot hvis jeg følger min første plan



Jeg har selv lige været igang. Hvis man har rum der ikke bare lige er en regulær firkant, skal man altså ud i at skære plader til rundt om hjørner, ovenlysvinduer osv.

Det behøver du ikke at tegne dig ud af. 8 x 600 = 4800

13 x 600 = 7800

Dine mål passer jo lige præcis til at der kan blive 8 rækker på de 4747 + 60 mm hak. 

og 13 rækker på 7656 + 60 mm Der vil dog blive en sprække på 7 mm fordelt med 3,5 mm i hver side, 

Det vil være ok HVIS vægge i rummet er HELT lige, eller du regner med en skyggeliste. 

så skal du begynde med en forskalling midt i dine 4747 mm og det passer hele vejen igennem

MEN det er lidt risikabelt hvis rummet ikke er helt i vinkel eller vægge er lidt skæve. 

Så jeg ville begynde med en række MIDT i rummet med 4747

og så får du 1/2 plade ( plus minus lidt ) i begge sider. Der skal naturligvis ikke skæres hvor stuens vinkel kommer. Det er kun 1 plade lige på hjørnet der skal have en L facon. 

på den lange led har du 7304 mm men 6 plader når kun 7200 mm hen. Så du skal begynde med 1/4 plade  her Altså 30 cm igen og 90 cm i næste række så slutter du med 31 cm i den anden ende. 

Dit mål på 4172 går så igen nogenlunde op, idet det kan blive 300 + 1200 + 1200 + 1200 +270 

Håber ikke det blev indviklet.

 


 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik.

Rigtig mange tak for den super fine hjælp, jeg får kigget på det hen over ugen, tak tak :-) 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis