Troldtekt problem?

Hej i gruppen.
Jeg skal til og igang med at skifte mit gamle listeloft til troldtekt, men har set mig fuldstændig blindt på et problem.
Jeg har lavet en meget simpel tegning, da mit spørgsmål egentlig også er simpel, men jeg kan bare ikke gennemskue det :-)
Jeg skal have fundet midten af stuen når jeg starter med den første plade, og så ud mod kanterne, det er jeg klar over, men skal jeg finde midten ved at måle fra punkt "A" eller punkt "B" på tegningen for at finde der hvor jeg skal starte?
"B" på tegningen er en gammel lyskasse jeg har fjernet, og den er ca. 5-6 cm dyb.

Jeg håber det er til at forstå, jeg har åbenbart ikke selv evnerne :-)

Rehof

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg synes du skal bruge A fordi det er selve rummets “grundmål”. Med mindre det resulterer i at det passer med at der kommer en meget smal strimmel ude i den lille firkant

Prøv at finde begge midter, og så mål hvor stor den sidste plade ud mod B bliver.   

A: Vær OBS på, om der kommer en lille plade på B (altså samling på yderstykket). 

B: Vær OBS på, at der ikke kommer en alt for lille plade ved A! 

Er der tale om en meget lille plade på under 15 cm, så tager det andet mål der har den største plade. 


Mvh. Christian M
 

Evt smid mål på din tegning 


Mvh. Christian M
 

Har lige selv været i gang med at sætte troldtekt op. Jeg var meget glad for jeg havde lavet en tegning der passede på mål så jeg kunne gennemskue hvordan stumperne blev fordelt inden jeg gik i gang både i længde og bredde. Hvad har du gjort med forskalling?

Hvis der er sat forskalling op er mulighederne jo ligesom forpasset. Du skal tage den bedste af de 2 løsninger. Også selv om det omfatter lidt forskellig mål i de 2 sider. 

Du vil jo altid kunne arrangere det sådan at du får mere end 1/2 plade i hver side. Så enten en forskalling i midten eller en forskalling 30 cm fra midten. 

Er der f.eks. 43 cm på den lange side ud imod muren, og du så får 40 cm hvor A målet rammer i den anden side og 46 cm hvor B målet rammer så kan du ikke se forskel på de 2 sider. Du kan naturligvis se hakket, men det kan du jo ikke skjule.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg har endnu ikke sat forskalling op, jeg er færdig med dampspær, og skal igang med forskalling i dag (var planen da) :-)

Her en hurtig tegning med mål på stuen:

Så har du lavet halvdelen af arbejdet. Jeg valgte at tegne alle plader op i sketchup(gratis) i fulde mål, det tager lidt tid men så er man fri for at ændre på forskallingen midt i det hele.

PS tror du har et mål forkert 297 mm er vist nok et a4 ark

Vedhæftede filer:

Jeg er desværre ikke en ørn til tegneprogrammer, så det vil trække projektet i langdrag hvis jeg skal begynde og lære Sketchup :-) 

Jeg ville klart starte nede i. Hjørnet hvor væggen med målene 4172 og 4747 mødes, ellers kommmer du til at få en plade der er skåret når du kommer fri af langsiden (altsåop i det øverste) og det vil se dumt med plader de er skåret ude midt i et rum...

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis