Gulvkonstruktion mellem stue og 1. sal - hvordan laves det b

Hej med jer alle smile

Jeg har et hus med uudnyttet overetage, men når jeg skal lægge et gulv vil jeg gerne have et lyddødt gulv.
Grundlæggende havde jeg tænkt at lægge et lag 22 mm gulvspånplader og oven på dette et lag lamelparketgulv. Så kommer det store spørgsmål skal der et lag gips mellem spånpladerne og parketten, eller skal jeg bare bruge en skumfolie. Og hvad med gipspladerne skal de under eller over spånpladerne ??
Jeg har oså set andre løsninger skitseret med at lægge 2 lag gulvgipsplade og så parketten oven på dette. Eller at der skal monteres en liste ca 15mm under gulvspærenes overkant og der herpå lægges en 13mm gipsplade der fuges til spærene med en fuge på ca 5mm i hver side. Oven på dette lægges så et alm. spånpladegulv og skumfolie og parket.

Jeg har et ekstra gulvspær mellem tagspærrene så stabiliteten skulle ikke være noget problem, der er max 50cm mellem spærene.

Hvem har erfaringer ??

Da det jo ikke er en konstruktion der sådan lige laves om, vil jeg jo gerne være sikker på at man ikke konstant kan høre gangtrafikken ovenpå når man sidder i stuen nedenunder.

Venligst Njord wink

MVH Njord
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil til enhver tid anbringe gipsen oven på spånpladen og i et så tykt lag som muligt, da det derved bliver en ubrudt flade af lyddæmpende materiale, og så måske en 10 mm sprække med elastisk fuge langs kanten for at være helt perfekt.
Du skriver skumfolie men jeg synes du skal anvende det fabrikanten/leverandøren foreskriver.
Jeg må erkende at jeg ikke har den store erfaring med lyddæmpende konstruktioner, men sund fornuft kan vel også anvendes endnu.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Tak Orla

Dit svar lyder meget fornuftigt, men der er lige et par ting du sikkert kan hjælpe med wink Skal gipsen være en speciel type eller kan jeg anvende en alm gipsplade fra den nærmeste (billigste) leverandør ? Skal den ligge flydende eller skal den skrues til gulvspånpladerne ? Hvis flydende hvordan forbindes de enkelte plader så ?

Skumfolien jeg vil bruge er en type som anbefales for at gulvet bliver lidt blødere at gå på og så dæmper det trinstøj.
Jeg har en planke parket på gulvene i stue etagen og det er med et gulv med gulvvarme og oven på det støbte slidlag ligger denne folie med indbygget/sammenbygget dampspærre. Og oven på dette det omtalte plankeparketgulv. Det giver ikke de hårde trin man nogen gange oplever, hvis man går i noget fdtøj med hård sål, så kan man ofte få samme smæld fra trin som man oplever på klinkegulve.

Venligst Njord

MVH Njord
Hej

Jeg ville bare købe en billig gipsplade uden forsænkede kanter og lægge dem ud i forbandt (hvis du vil have flere lag) evt. med lidt acrylfugemasse/lim imellem til at fiksere med, men det tror jeg dog ikke er nødvendigt.

Ved trindæmpende underlag er det på grund af garantien jeg anbefaler at følge leverandørens anvisninger.

------------------
www.orla-nautrup.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også