Hvilken træsort er denne beklædning

Nogen bud på træsorten? 


Mvh. Christian M
 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Porer, farve og mønster ligner bøg. Men der er efterhånden så mange tropiske træsorter på markedet at man bliver rundtosset...


Jeg er meget sikker på, at det er mahogni.


Kurt B. Andersen
Henrikhp skrev den 17-05-2019 23:31:54

Måske lidt detaljer vil hjælpe. Hvor har det siddet? Osv. I et hus fra 1960..? 😊

 Det er noget tidliger ejer har sat op indenfor de seneste 10 år. 


Mvh. Christian M
 

Jeg vil sige teak.
Prøv at skrabe et stykke rent på bagsiden, så du er sikker på det er rent træ, og smid et nær billede.
Både teak og mahogni ligner hinanden så vi skal tættere på     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg holder nu fast på, at det er mahogni. Har tidligere arbejdet med det dagligt i ca. 4 år. Porerne er mindre i mahogni, end de er i bøg, og det er ganske typisk, at der er en udflydende åretegning, hvilket gør at det ser meget ens ud over det hele. Farvemæssigt passer det også fint, idet mahogni af den type kan være ret rødligt i det, men det bliver hurtigt kedeligt gråligt hvis ikke,  man giver det noget farvet behandling. 

Teaktræ er mere brunligt og har meget tydeligere åretegning. Ved teak vil der typisk også være meget mere spil i årerne. Det er typisk for mahogni af den type, at den over flere meter kan være stort set fuldstændig ens  i åretegningen. Det vil man ikke  se med teaktræ, som "vrider" sig meget mere i mønsteret.

På grund af at teak kan vride sig meget, brugte man meget at lave finer af en slags teak, mens man til ben, lister og andet som skulle være massivt, brugte en type som hed afromosia, idet den var lettere at arbejde med når det var tykke stykkker, og der var ikke så stor risiko for, at det efterfølgende ville slå sig.


Kurt B. Andersen

Jeg har fundet nogle billeder på nettet, som viser hvorledes de mest brugte træsorter ser ud og vil knytte enkelte kommentarer til, for at fortælle lidt om særkender for de enkelte.

Nu er det således, at man godt kan finde eksempler, som ser helt anderledes ud, og det kan der være flere grunde til. Hvordan er træet skåret, teak og mahogni findes i mange forskellige sorter osv., og der kan være store forskelle i udseendet. Men disse er for mig typiske typer, som man støder på i Danmark.


Bøg vil typisk have  sådan nogle nister, som går på tværs af åreretningen. Forholdsvis svag åretegning.


Denne eg er forholdsvis mørk, men stavene viser udemærket typisk åretegning for eg og i markeringen ser man hvide pletter, som kaldes spejl. Det er typisk at især ved større stykker egetræ, vil der næsten altid være spejl et eller andet sted. Alt efter hvor træet er skåret kan disse spejl godt være meget større, 1 cm i bredden og mere. Men det er typisk de små spejl som på billedet. Der er også spejl helt ude til højre, som her går direkte på tværs af åreretningen.


Teak som er tydelig brun og med meget tydelig åretegning. Meget mørke åretegninger og samtidig kan man i højre side af billedet se, hvor årene er skåret så de bliver meget brede, fordi at teak kaster sig mere og giver uens åretegning.


Mahogni. Typisk rødlig i farven og stort set ingen åretegning. Mange små nister, som af nogle kan forveksles med dem, som er i bøg - især hvis det er bejdset. Men i mahogni er der mange flere og de ligger mere i samme retning som årene, og i helt andre former og mønstre.


Kurt B. Andersen

Rigtig fin gennemgang af de træsorter med gode foto eksempler Kurta   
Du burde næsten lave en artikel der kunne lægges op her, så andre kunne få glæde af din viden.

Og du har da ovebevist mig om at det er Mahogni og ikke Teak der er tale om her.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg tror også det er mahogni. Vores hus har mahogni mange steder (Johan Christensen hus) og det ligner det samme som på dit billede. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis