Regler om fald på belægning?

Hej LDS


Vi er ved at skulle lægge fliser på hele det grå område, men er løbet ind i et problem mht. fald på fliserne i indkørslen. Vi ville egentlig bare have lavet fald væk fra huset ud mod skæl, og så have lagt fliserne helt ud til skæl, men vores nabo siger det er ulovligt. Så overvejede vi at lave et stykke på ca. 20cm med granitskærver langs skællet i hele indkørslens længde, men det er åbenbart også ulovligt medmindre man graver det mega dybt.
Så hvordan ville I lave faldet her?

Vi har indtil videre fået disse to forslag:
1: Flyt de to tagbrønde ud midt i indkørslen og lav kuvertfald. Det er bare svært med kuvertfald da vi har valgt 60x60 fliser
2: Læg en afløbsrende langs skæl. Naboen har bare bede med jord på sin side, så tænker de alt for hurtigt vil blive fyldt med jord og møj...

Håber I kan hjælpe :)

Mvh. Niels

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din nabo har jo ret, idet man skal holde sit regnvand på egen grund, det må ikke kunne løbe over til naboen.

Jeg tror jeg ville lade tagbrøndene være hvor de er og så lægge en afløbsrende hen midt i indkørslen og så koblet på de to tagbrønde. På den måde får du stadig vandet væk fra huset, undgår naboens jord render direkte i afløbet, samt at faldet jo skal laves mindre, idet afstanden jo er halveret. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du kan faktisk købe de små fliser som nogen vandet kan fise lige igennem ( er ikke helt sikker på om det er 30x30 ). Så skal det ikke nedlægges i sand men grus med en lidt større stenstørrelse


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-05-2019 19:10:10

Du kan faktisk købe de små fliser som nogen vandet kan fise lige igennem ( er ikke helt sikker på om det er 30x30 ). Så skal det ikke nedlægges i sand men grus med en lidt større stenstørrelse

Tak for idéen! Jeg tror dog ikke helt det er løsningen for os. Vi har meget leret jord, så det er ikke velegnet til nedsivning. Desuden har vi i forvejen en fugtig kælder, så vi vil helst ikke have nedsivning så tæt på huset.

Du har der gode argumenter. 

Du kan få render med riste over som lige bestemt har flisetykkelse. Ved 2 render på tværs ud for tagbrønde, ville jeg lægge fliser - ført helt igennem og så efterfølgende skære i dem så der bliver plads til renden. Så piller du stumperne op og lægger render ned. Du skal så lave en smule fald ind imod tagbrønde så du ved der ikke er bagfald. 

Det er nu ikke noget problem med fald selv om det er 60x60 fliser. Det er alligevel et stor areal. 

Hvis vejen ligger under husets niveau skal vandet fra et stykke  løbe ud på vejen, selv om principielt ikke må.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 17-05-2019 19:27:16

Du har der gode argumenter. 

Du kan få render med riste over som lige bestemt har flisetykkelse. Ved 2 render på tværs ud for tagbrønde, ville jeg lægge fliser - ført helt igennem og så efterfølgende skære i dem så der bliver plads til renden. Så piller du stumperne op og lægger render ned. Du skal så lave en smule fald ind imod tagbrønde så du ved der ikke er bagfald. 

Det er nu ikke noget problem med fald selv om det er 60x60 fliser. Det er alligevel et stor areal. 

Hvis vejen ligger under husets niveau skal vandet fra et stykke  løbe ud på vejen, selv om principielt ikke må.

 Hvis jeg laver fald ind mod tagbrøndene, får jeg jo også fald ind mod huset. Tænker umiddelbart det er en dårlig idé? Tror du ikke det er bedre at lægge én rende på langs midt i indkørslen, og så forbinde den til en eller begge tagbrønde med rør under jorden?

Grunden ligger desværre under vejniveau, så vi kan ikke lave fald den vej.

En rende på langs i midten er ok. Jeg tænkte bare på den lange skæring midt i dit fine mønster. Men laver du det til 60 x60 fliser alene med 1/2 forbant så får du vel lige linier på langs. 

Afløbs renden deles stadig i 2 og så skal faldet gå kuvert agtig imod de 2 udløb. 

Netop ved huset skal det ligge vandret ellers ses det tydelig på sokkel, især hvis den ikke er ret høj. 

Jeg vil mene det er ok med 1-1,5 cm / m 

Nu har du jo ikke skrevet noget om længde, eller højde ud til vejen. Men er huset 8 m bred så er det jo kun 5 - 6 cm pr. del i den ende.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der findes små firkantede støbejernsafløb med udvendigt mål på ca. 12 x 12 cm. Afløbene passer i standard 110 mm rør. Disse afløbsriste kunne så placeres i de små fliser, så helhedsudtrykket i din belægning ikke ødelægges. Ristene kunne så placeres i række med f.eks. 2 - 3 meters afstand hele vejen op gennem din indkørsel.



Søren O
Søren O skrev den 17-05-2019 22:35:57

Der findes små firkantede støbejernsafløb med udvendigt mål på ca. 12 x 12 cm. Afløbene passer i standard 110 mm rør. Disse afløbsriste kunne så placeres i de små fliser, så helhedsudtrykket i din belægning ikke ødelægges. Ristene kunne så placeres i række med f.eks. 2 - 3 meters afstand hele vejen op gennem din indkørsel.


 Umiddelbart en fed idé, men bliver det ikke et kæmpe arbejde både i forhold til rørføring under dem, og tilskæring af fliserne? 

Hvis det nu bliver en lang rende, kan I så anbefale en bestemt type / mærke? 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis