Pleje af 3 stavs aske trægulv ?

Hej, jeg har et 3 stavs asketrægulv hvidolieret (ingen lak) som er blevet lidt mørkt i nogle af de dybere riller(årer) i træet. Hvad er den bedste metode til at friske det lidt op ? Slibning er ikke nødvendigt, det er i super fin stand, det er mere en grundig rengøring og opfriskning det har brug for.

Jeg har søgt lidt på nettet, og nogle skriver at man skal rense/vaske med indvendigt trærens (måske flere gange) og så derefter gi' det noget hvidolie. Nogen derude der har gode erfaringer ?


pft

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Slib alligevel. Der sidder meget affald på træet. Giv det olie bagefter.


 

Du skriver gulvet trænger til at blive frisket op. Årsagen er som regel at pigmenterne i olien er slidt hvilket hurtigt ses på de gangarealer der oftest bruges, da pigmenterne lægger sig på overfladen i en hård træsort som ask. 

Hvidpigmenteret olie egner sig bedst til nåletræ, derfor vil jeg anbefale en grundig afvaskning med sæbe - eventuelt et par gange med gulvskrubben før du griber til slibning.

Ask bliver som nyt ved en grundig sæbeafvaskning da ask ikke gulner i samme grad som nåletræ. Sæbe til gulvvaske er mere effektivt, hurtigere og billigere end trærens.

Lav en prøve. Rens et stykke med trærens. Når du tror arealet er rent, så vask samme sted med brun sæbe. Betragt det brugte sæbevand, og du vil aldrig mere købe trærens. 

Ved at undlade pigmenteret olie, men bruge almindelig farveløs olie på det nu rengjorte gulv udsætter du tidspunktet hvor gulvet igen trænger til en opfriskning betragteligt - men:

Brun sæbe egner sig bedst til grundig rengøring. Sæbespåner med højt indhold af lanolin egner sig bedst til vedligeholdelse, da denne sæbetype over tid bibeholder det lyse ved i ask.

Sammenlignet med olie, får det sæbebehandlede gulv en delikat lys grå nuance som olien aldrig opnår uanset de tilsatte pigmenter.

Hvidpigmenterede gulve fremstår tarveligt og fladt sammenlignet med et korrekt vedligeholdt sæbebehandlet gulv.



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis