Udgang stenhøj kompressor

Hej herinde

Håber der sidder et par folk, som har lyst til at hjælpe mig.
Har for flere år siden købt en stenhøj kompressor, model 112C, og
nu vil jeg gerne til at bruge den, den starter fint op, men der kommer luft ud af røret på (billede1).
Ved ikke om denne skal blændes af, eller det er her jeg skal tappe luften ?
Eller om den skal blå boks er defekt?

Eller om jeg skal tappe det hvor jeg har sat en hane på (billede2)

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Zmilet

44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt tappes luften blot hvor der er sat ventil på, så den anden udgang kan du blot blænde af.

Den blå boks er spolen til magnetventilen som sidder lige under. Normalt vil en magnetventil være lukket indtil der sættes strøm på spolen. Måske er der strøm på spolen når kompressoren er tilsluttet elforsyningen? Magnetventilen kan også være utæt på grund af urenheder i selve ventilen - så skal den adskilles og rengøres. Har du ikke behov for magnetventilen blænder du den blot af.


Søren O

Takker for jeres indlæg.

Søren: Ved ikke om jeg har behov for magnetventil, hvad bruges den til?

Jens: hvordan finder man ud af om den er til det?



Jeg er ret sikker på at magnetventilen er der for at tage trykket fra selve kompressoren når pressostaten afbryder, for at motoren lettere kan trække kompressoren igang igen. 

Synes det ser ud som en "gammeldags" opbygning med særskilte enkeltkomponenter, hvorimod man nu om dage har det hele i een enhed.

Det kan være du bliver nødt til at skille magnetventilen ad for at få den igang igen.

Du kunne måske som forsøg prøve at sprøjte noget WD40 baglæns ind i den og se om det hjælper.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Nu har jeg prøvet at skille magnetventilen ad, og den er blevet grundig renset, men den smider stadig en masse luft ud den vej når man starter kompressoren, og ganske svagt når jeg slukker den igen, men vildt meget mere når kompressor bliver tændt.
Prøvede også at fjerne selve spolen, og så kommer der næsten ikke noget luft ud.
Så magnetventil må altså åbne op ved strøm/start kompressor

Så igen, skal man bare blænde magnetventil af, og bruge udgangen ved hanen, eller skal jeg have en anden magnetventil på ? Andet man kan gøre?

Annonce

Prøv bare at sætte en prop på magnetventilen, lad kompressoren køre op i tryk indtil den stopper af sig selv, luk så luft ud til kompressoren starter igen, kan den starte uden problemer, så ville jeg lade det være ved det.


Vi prøver igen, i morgen --

Kunne du ikke lige tage et billede af hvor trykluftrøret fra selve kompressoren går ind i lufttanken. Hvis luftrøret går direkte ind i tanken, så har magnetventilen ikke noget med udluftning at gøre.


Søren O

Perfekt, det prøver jeg at lege med i morgen, vender tilbage

Nogle kompressorer har automatisk tømning af vand fra tanken, det kunne måske også være dertil, hvis røret som ventilen er tilsluttet, går ned i bunden af tanken.



Vi prøver igen, i morgen --

Fik taget lidt flere billeder, desværre ikke så gode, men den er lidt tung at få ud fra væggen *ss*

Billede 3, er cylinder, trykluftrøret går fra cylinder til spiral, det godt rustne rør

Billede 4, er bagfra hvor trykluftrør går ind i den sorte firkant, hvor alt andet sidder.

Prøvede at lukke magnetventil af med en hane, her kørte kompressor op til ca. 4 bar, for
herefter at ligesom at dø, gik total ned i omdrejninger, til den næsten gik i stå, stoppede den her. Åbnede igen for hanen ved magnetventil, her kørte den op til 3 bar, hvorefter at den bare fortsatte men stadig kun 3 bar i tryk

Billede 3:

Billede 4:

Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis