Udgang stenhøj kompressor

Hej herinde

Håber der sidder et par folk, som har lyst til at hjælpe mig.
Har for flere år siden købt en stenhøj kompressor, model 112C, og
nu vil jeg gerne til at bruge den, den starter fint op, men der kommer luft ud af røret på (billede1).
Ved ikke om denne skal blændes af, eller det er her jeg skal tappe luften ?
Eller om den skal blå boks er defekt?

Eller om jeg skal tappe det hvor jeg har sat en hane på (billede2)

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Zmilet

Hej herinde Håber der sidder et par folk, som har... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det ser ud til det elektriske virker fint..

Og du skal ikke sætte tiden ned på relæet, kunne ikke se skalaen på de første billeder.

Du kunne jo prøve at sprøjte lidt WD-40 eller lignende ind i indsugningen, måske det kan løsne evt fastgroede ventiler, det skader ikke at prøve.

Har du prøvet at sætte manometret et andet udtag på tanken, og du er sikker på manometret virker.

Kommer der luft ned i selve tanken ? Tænker på om der er gennemgang i kontraventilen, som er en gummikugle som jeg husker det. 



Vi prøver igen, i morgen --

Fabrin: Ok, så er jeg mere rolig, jeg prøver at lukke hanen, og ser om den går helt i stå, ellers
vil jeg lige prøve at følge Je_ns råd først og sprøjte noget wd40 ellers lign, ind i indsugning , inden jeg åbner op for topstykker.

Je_ns, ok, og det gør man ved at tage luftfilter væk ikke, det er der du mener?
Har ikke prøvet at sætte manometer andet sted, men prøvede som beskrevet at sætte det på min lille kompressor hvor det viste forkert, så derfor har jeg taget det fra den mindre og sat på istedet = mindre tryk, da det gamle læste 2,5 bar uden tryk, så læste 2,5 for meget

Det virker ikke logisk at kompressoren kan kvæle sig selv hvis bladventilerne ikke virker. Noget tyder på at Jens's forslag med "tilstoppet" kontraventil kunne være problemet. Prøv at løsne luftrøret hvor det går ind i den firkantede "klump".


Søren O

Ja bare noget WD-40 eller lignende ind i indsugningerne når kompressoren køre, det er da et nemt forsøg, men tro nu ikke det er ventilerne der er problemet.

Du har vel ikke en lang tynd forlængerledning til kompressoren, den æder jo godt med strøm, vil mene du bør have en 5x 2,5mm som tilledning.


Vi prøver igen, i morgen --

Søren O: Nej jeg synes heller ikke lige den lyder logisk, men alle forslag gælder.
Men jeg tænker lidt, at hvis der kommer luft ud af magnetventil, ja så må der jo komme luft den vej ned, men hvad det er der gør at den kvæles når den magnetventil af ? Kan måske være noget med kontraventil at gøre.

Nu fik jeg lige et flip, da jeg også læste at hvis den lille ventil der sidder ved pressostaten suser hele tiden, ja så kan kontraventil være utæt. Så nu har jeg skruet alt af kontraventilen luft tilgang fra kompressor, manometer osv, givet den en god gang opløser, får lov til at stå natten over, og samler igen i morgen, så må vi se om der er forandring der.

Je_ns: Perfekt, og er gjort, dog uden kompressor kørende, og nu har jeg sat kontraventil lidt i blød, men prøver i morgen, efter jeg har samlet kontraventil igen. Jeg har ca. 11,5 meter fra udtag bag komfur til hvor den står, og det er 5x2,5

Annonce

"Det elektriske er i orden" Men er vi nu også sikre på det ?

Er det målt om der er 3 X 400 volt på motorklemmerne når der er skiftet til trekant drift.

Der kunne jo være fejl på relækontakter, monteringsledning i Y/D omskifter. Så frem med multimetret og mål U1-V1,  V1-W1, W1-U1, Det skal i alle 3 tilfælde give ca 400 Volt.  Det gentages med U2 ,V2, W2 klemmerne.

Hvis en af målingerne ikke giver 400 volt kører motoren på 2 faser, og vil derfor mangle "muller" når trykket stiger.

Ikke noget multimeter ? De fleste er klar over at det er nødvendigt med et vaterpas, når der skal monteres vinduer; men når det kommer til EL-arbejde, så kan man prøve sig frem. Det går måske også nogen gange; men viden er meget bedre end tro (også om søndagen).

  


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Hvis du er hjemme i dagtimerne ( 7,00-15,00) her i ugen, kan jeg godt prøve at kikke ind, køre i områdent i forbindelse med mit arbejde. Har måleudstyr til el, det nemmeste er at måle med et tangamperemeter, hvad den bruger af strøm på hver fase, så er man sikker på alt virker, og kan se om motoren overbelastes.


Vi prøver igen, i morgen --

Je_ns: Har lige sendt privat besked

Så er der blevet samlet igen, smurt ind via luftindtag som Je_ns foreslog, stadig en masse luft ud af magnetventil, dog når jeg lukkede den af, kørte kompressor denne gang op til 3.5 bar, hvorefter den blev kvalt, og den gik helt i stå, prøvede ligesom at komme igang igen, så et eller andet er blevet bedre.

El-mek67: Her er mine målinger, desværre har jeg ikke tangamperemeter, men her er mine aflæsninger, har lavet opmåling som det ser ud på Billede 7

De målinger viser en motor i Y kobling. Så er det derfor den ikke kan trække. Der er altså fejl på din Y/D starter. Vi har vist heller ikke set typeskiltet på din motor. 

jens skrev 18/5:

Er motoren forbunden rigtig, den burde være meget hurtigere oppe i fart, eller køre den med softstarter, eller frekvensomformer? (eller der er en stjerne trekant starter, der ikke får skiftet over i trekant)

Så allerede der var fejlen spottet. Så nu mangler du bare at finde ud af hvad der ikke sker i din Y/D starter, og du har så også fundet ud af hvorfor den var sat til salg.

Du kan læse om Y/D startere her:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/motor_y_d_start.php

Har lige set din video af Y/D starteren, og den er jo tydelig nok: relæet nærmest tidsrelæet trækker ved start, og når tidsrelæet giver besked om skift til D (trekant) slipper relæet, men trækker umiddelbart derefter igen. Så derfor bliver motoren i Y kobling. Lige præcis hvad der er galt er nemmere at se på stedet, måske en afbrændt spole i et af de andre relæer, afbrændte kontakter, en ledning der er gået løs, og der er vist også nogle stive ledninger i den starter: de kan knække hvis den har været monteret på kompressoren.

Så der er lidt at gå igang med

Mvh.


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis