Flytte radonsug

Jeg har hen over vinteren målt radonværdier på over 700 bql/m3, så inden familien og jeg selv begyndte at blive selvlysende fik jeg monteret to radonsug. Det ene med en kraftigere motor, end den anden. Nu har de kørt i et par dage og radonsuget med den kraftigere motor går mig faktisk svagt på nerverne. Jeg kan simpelthen høre den inden døre. Det lyder som et fly i det fjerne, eller en emhætte der kører i et fjernt rum.  Radonsuget står direkte op ad husmuren og jeg tænker at flytte det væk ud mod skel...MEN, hvordan griber jeg så det nemmest an? Det støjende sug er monteret således:

Den sorte streg er en jeg har tilføjet, for jeg tænker om jeg der kan save røret over og være så heldig at kunne samle et nyt rør på der? Er der nogen minimums-overlap der bør være? Eller skal jeg vitterligt til at banke hele røret ud af soklen  (basicly starte forfra) ?  Jeg kan desværre ikke forlænge oppe fra toppen af leddet hvor alurøret starter da røret skal løbe under jorden for ikke at blive mere en øjebæ end det ellerede er.

Jeg har hen over vinteren målt radonværdier på... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
catch22 skrev den 17-05-2019 11:55:10

Jeg har hen over vinteren målt radonværdier på over 700 bql/m3, så inden familien og jeg selv begyndte at blive selvlysende fik jeg monteret to radonsug. Det ene med en kraftigere motor, end den anden. Nu har de kørt i et par dage og radonsuget med den kraftigere motor går mig faktisk svagt på nerverne. Jeg kan simpelthen høre den inden døre. Det lyder som et fly i det fjerne, eller en emhætte der kører i et fjernt rum.  Radonsuget står direkte op ad husmuren og jeg tænker at flytte det væk ud mod skel...MEN, hvordan griber jeg så det nemmest an? Det støjende sug er monteret således:

Den sorte streg er en jeg har tilføjet, for jeg tænker om jeg der kan save røret over og være så heldig at kunne samle et nyt rør på der? Er der nogen minimums-overlap der bør være? Eller skal jeg vitterligt til at banke hele røret ud af soklen  (basicly starte forfra) ?  Jeg kan desværre ikke forlænge oppe fra toppen af leddet hvor alurøret starter da røret skal løbe under jorden for ikke at blive mere en øjebæ end det ellerede er.

Hej. Forsøger lige at åbne denne gamle tråd igen:) 

Går radonsug blot op til overflade af terræn med en svanehals eller lignende? Det skal ikke nødvendigvis op over tag fladen? 

Vh.

Nej det behøver ikke være over tag. Men bare ud i det fri. Nogen trækker det væk fra huset, fx til en busk eller hæk, for at flytte lyden væk fra huset. 
Jeg ved ikke om man kan køre det som passiv sug hvis det er over taghøjde. Dem her i tråden er kun svanehals over terræn men med meget aktiv sug 
Er passiv sug ikke årsagen til at man laver det over tag?
Stenbjerg skrev den 24-05-2026 11:40:02

Nej det behøver ikke være over tag. Men bare ud i det fri. Nogen trækker det væk fra huset, fx til en busk eller hæk, for at flytte lyden væk fra huset. 

Tak. Overvejer denne sugeplade.. når i siger passiv sug. Er det så bare et rør op uden nogen motor på? 

Vh.

Ja passiv sug er bare et rør op uden motor.
Hvis du har så fine plader burde en motor måske ikke være nødvendig.
Jeg lavede et sug med et hullet kloakrør lagt ned i det kapilarbrydende lag under gulvet. Og satte en ventilator til at suge derfra og ud gennem væggen. Virker super
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis