Flytte radonsug

Jeg har hen over vinteren målt radonværdier på over 700 bql/m3, så inden familien og jeg selv begyndte at blive selvlysende fik jeg monteret to radonsug. Det ene med en kraftigere motor, end den anden. Nu har de kørt i et par dage og radonsuget med den kraftigere motor går mig faktisk svagt på nerverne. Jeg kan simpelthen høre den inden døre. Det lyder som et fly i det fjerne, eller en emhætte der kører i et fjernt rum.  Radonsuget står direkte op ad husmuren og jeg tænker at flytte det væk ud mod skel...MEN, hvordan griber jeg så det nemmest an? Det støjende sug er monteret således:

Den sorte streg er en jeg har tilføjet, for jeg tænker om jeg der kan save røret over og være så heldig at kunne samle et nyt rør på der? Er der nogen minimums-overlap der bør være? Eller skal jeg vitterligt til at banke hele røret ud af soklen  (basicly starte forfra) ?  Jeg kan desværre ikke forlænge oppe fra toppen af leddet hvor alurøret starter da røret skal løbe under jorden for ikke at blive mere en øjebæ end det ellerede er.

Jeg har hen over vinteren målt radonværdier på... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

rigtig @ev ..., skær siliconen op og i med et lige rør


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej, da jeg selv har tanke på etablering af et radonsug, er jeg nysgerrig efter om dette der er omtalt her, er et fuldblods gør-det-selv projekt, hvor du selv har udgravet og boret i sokkel og indsat rør og monteret blæser osv?  Eller om det "blot" er en justering af et anlæg, der er lavet af et firma?  Desuden er jeg interesseret i at høre lidt om husets alder og konstruktion, især hvad der er under terrændækket hvorfra der suges (lecanødder, grus, eller? ). Samt naturligvis lidt om, hvordan effekten af suget egentlig er (altså hvor meget radon niveauet er reduceret i rummet ovet suget / i resten af huset). 
ts-h skrev den 30-11-2019 10:26:42

Hej, da jeg selv har tanke på etablering af et radonsug, er jeg nysgerrig efter om dette der er omtalt her, er et fuldblods gør-det-selv projekt, hvor du selv har udgravet og boret i sokkel og indsat rør og monteret blæser osv?  Eller om det "blot" er en justering af et anlæg, der er lavet af et firma?  Desuden er jeg interesseret i at høre lidt om husets alder og konstruktion, især hvad der er under terrændækket hvorfra der suges (lecanødder, grus, eller? ). Samt naturligvis lidt om, hvordan effekten af suget egentlig er (altså hvor meget radon niveauet er reduceret i rummet ovet suget / i resten af huset). 

 

Det er udført af et firma (Radon-stop). Huset er fra 1963. 
Som du kan se fra ovenstående, så har huset "det hele", men plasticfolie fra 1963 er det samme som plastic-støv nu :) . Jeg havde egentlig troet jeg var reddet ved at der var 10cm leca, men radon-stop vurderede at det var sand-laget de skulle ramme (jeg ved ikke hvorfor) og derfor skulle der etableres 2 radonsug. Da de kom igennem soklen vurderede de at sandet var så kompakt i den ene ende af huset at der skulle et kraftigere sug på (det er så det der larmede). Jeg har fået sugene monteret i hvert sit hjørne af huset. Jo mere modsat hinanden jo bedre angiveligt.

I forhold til effekten må jeg være svar skyldig. Økonomien er pt. så presset at jeg ikke har haft råd til at foretage en ny måling endnu. Jeg vil gerne have fingre i en af de digitale målere man kan få til en 12-1500kr så jeg løbende kan holde øje.
Tak for en rigtig fin uddybning.
Så vidt jeg har forstået, går man typisk (altid?) ind i det kapillarbrydende lag med suget, hvilket i dette tilfælde = sandlaget, da det typisk vil være sammenhængende under hele huset. Dermed bør suget have effekt i hele huset, med mindre det (som her vurderet) er meget kompakt.
Gik man ind i leca-laget, som her må udgøre isoleringen, ville kun det aktuelle rum lige over suget "måske" blive hjulpet. Jeg skriver "måske", fordi der ville være stor risiko for at suge mere radon fra op sandlaget, hvis der er utætheder i rå-beton-laget (som jeg mener her må være = terræn-dækket). Radon-niveauet i det kapillarbrydende lag er typisk 10000-50000 bq/m3. Så forsøg på tætning i terræn-dækket bør altid være en del af strategien ifbm radon-reduktion.

I mit hus fra 1971 er der dags-udsving i opholdsrum fra 50-300bq/m3 (digital døgnmåler). Pga udsvingene, som kan komme fra dag til dag, og som afhænger især af barometerstand og vindforhold, mistænker jeg, at der er nogle enkelte men store utætheder der tillader luftgennemstrømning, og som må kunne tætnes, hvis de ellers kan lokaliseres. Så jeg laver pt meget lokale målinger på steder hvor der er størst sandsynlighed for utætheder, såsom revner i støbte gulve og ved vandrørenes udgange i bad/toilet/bryggers. Min "procedure" er at placere en digital måler ved test-stedet, og så en lille kasse over, for at opkoncentrere og tydelig-gøre en eventuel radon-indtrængning. Jeg fandt feks 3500bq/m3 (døgnmåling) ved udgangen fra et væg-indbygget vandrør på gæstebadeværelset, som jeg nu er ved at forsøge at tætne lokalt. Røret kommer fra vand-installationen i bryggers, via et lecalag under støbte gulve både bryggers og gæstebad, og op i væg igennem udfræset hulrum i letbeton, der efterfølgende er pudset og flisebelagt. Gulvene har en konstruktion der ligner det i din tegning, og det er formentlig i det underliggende betondæk (terrændæk) den egentlige "kilde" til radon-indtrængningen findes. Men tjek og tætning her vil kræve opbrækning af gulvet, så den venter jeg med,  indtil jeg har set hvad den lokale tætning kan gøre...
Fåes i mange Web butikker, blot søg "digital radon måler". Ja, jeg synes det er pengene værd med en digital måler, når man ønsker hurtig respons, og når man gerne vil teste radon niveau mange steder. Hurtige målinger er naturligvis kun indikative, så til "rigtige" målinger bør man lade den stå flere uger/måneder samme sted. Den jeg har giver døgn-gennemsnit, uge-gennemsnit, samt total gennemsnit siden sidste nulstilling.
Brugte radon-stop.dk godt nok en kanalventilator fra biltema? De skriver ellers at de bruger de bedste og mest støjsvage. Kan ikke helt finde ud af hvilken kanalventilator jeg skal montere, som er mest støjsvag. Nogen erfaringer? Tænker 20-25 dB kunne være lækkert. 
Stenbjerg skrev den 03-12-2019 23:36:35

Brugte radon-stop.dk godt nok en kanalventilator fra biltema? De skriver ellers at de bruger de bedste og mest støjsvage. Kan ikke helt finde ud af hvilken kanalventilator jeg skal montere, som er mest støjsvag. Nogen erfaringer? Tænker 20-25 dB kunne være lækkert. 

 Hej Stenbjerg 


Jeg sidder og kigger på at få lavet et radon sug

Hvilken kanalventilator endte du med at købe?
Og er du blevet glad for løsningen?
troelsdk skrev den 25-11-2023 15:25:09

Stenbjerg skrev den 03-12-2019 23:36:35

Brugte radon-stop.dk godt nok en kanalventilator fra biltema? De skriver ellers at de bruger de bedste og mest støjsvage. Kan ikke helt finde ud af hvilken kanalventilator jeg skal montere, som er mest støjsvag. Nogen erfaringer? Tænker 20-25 dB kunne være lækkert. 

 Hej Stenbjerg 


Jeg sidder og kigger på at få lavet et radon sug

Hvilken kanalventilator endte du med at købe?
Og er du blevet glad for løsningen?

 Jeg endte med et indendørs sug. Dvs ikke en kanalventilator som var bygget ind i et rør. Men frit monteret mellem to rør. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis