Afløb til vaskemaskine

Hej alle, 

Jeg har et badeværelse på ca 1,5 x 3 m i mit sommerhus, hvor halvdelen er med betongulv (direkte vandbelastet område) og klinker mens den anden halvdel har laminatgulv og træunderlag over betonfundament. Niveauforskellen mellem klinke- og laminatgulvet er ca 15 cm (klinkegulvet lavest) 

I den del med laminatgulvet vil jeg gerne sætte min vaskemaskine og føre et mindre afløbsrør derfra igennem laminat- og træunderlaget og hen til det eksisterende 110 mm afløbsrør, som er placeret i den modsatte ende af rummet i klinkegulvsdelen. Klinkegulvet er af ældre dato med helt forkert fald; og jeg har tænkt mig, at banke det op, isolere og støbe nyt gulv med korrekt fald, så niveauforskellen også bliver mere ens.

Men... 

1. hvordan vil I anbefale at det mindre afløbsrør placeres i det den del med nyt beton? Skal jeg ned under betongulvet til isoleringen, eller kan røret støbes ind i betonen? 

2. hvordan undgår jeg samlinger af røret under gulvet? Skal jeg i stedet for de grå afløbsrør bruge en afløbsslange? Et link til et passende materiale ville være dejligt.


Med venlig hilsen 

Mads 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Afløbsrøret skal gå i beton, og du skal ikke undgå samlinger og fittings . De er beregnet til ned støbning. Røret skal have fald hele vejen.

Afløbsrør fra vaskemaskine kan med fordel gå op skjult i væggen bag ved eller lige ved siden af vaskemaskine. Her afsluttes med en 30 grader bøjning så det kan komme ud af muren. 

Den anden ende skal gå ind i afløbsskål i siden af gulvafløb bruseområde så udmunder den OVER vandlås. Det er de beregnet til. Det er udmærket med 40 mm rør

Her et eksempel på gulvafløb Der er 100 vis af muligheder, også billigere

du skal nok have gulvet hugget op inden du kan bestille den for det er sikkert usikker om det skal være med bund eller sideudløb. Vandlås til denne bestilles seperat.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis