Fugt i tagkonstruktion

Hej!

Jeg er i gang med at bygge hus og er ved at være færdig, og opdager at jeg har fået fugt på den kolde side af min dampspær. Det ret frustrerende, da jeg mener alt er lavet efter bogen.

For lige at pensle det hele lidt mere ud får i lige nogle flere oplysninger på mit hus.

Taget er et flat tagpaptag med en hældning på 10 %

Opbygning:

Tagpap
krydsfiner
Bjælker
Isolering (hardbatts)
Dampspærre

Taget er lavet som et kompakt tag uden uden ventilation.

Man kan se små fugtdråber overalt. Hvad har jeg gjort forkert?

Huset har ikke været helt opfattet og affugtet da jeg lade damspær det eneste jeg kan komme i tanke om er at det er fugt der har været ophobet og efter der er kommet varme på frigivet..

Håber i kan komme med gode råd

Mvh. Niels 

Hej! Jeg er i gang med at bygge hus og er ved at... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Da jeg læste til konstruktør, blev vi tævet igennem træbaserede tagelementer.

Hvis elementer ikke er udført med plads til ventilation, skal det anvendes fugtadoptiv dampspærre. Hvis der er skygger på taget skal elementerne udføres udluftet..

Det er set at forkert valg af dampspærre kan resultere i at tagkonstruktionen rådner op på få år.


Det fikser jeg...

Hej.

Som Orla og ingeniøren skriver skal der en fugtadaptiv dampspærre til, nu hvor du har udført taget som et varmt tag. 

Varme tage skal kun udføres hvis taget ikke er placeret i nogen form for skygge, da opvarmning af solen er med til at fjerne fugten i et varmt tag.

Nu er du fået råd fra en byggesagkyndig, ingeniør og 2 uddannet bygningskonstruktør.

Herudover kan du finde information om dette via Byg-Erfa og SBI anvisning 273 Tage.



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Nu er du fået råd fra en byggesagkyndig, ingeniør og 2 uddannet bygningskonstruktør.

Herudover kan du finde information om dette via Byg-Erfa og SBI anvisning 273 Tage.


 Plus Rockwool og Phonix tage skriver det samme så pænt mange der skriver det samme.. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Så mine valgmuligheder er enten og skabe luft 5 cm mellem isoleringen og krydsfinerpladerne eller skifte til fugtadaptiv damspær?

Hej,

Det er desværre skidt projekteret dit tag! Fugtadaptiv dampspærre er heller ikke nødvendigvis løsningen på alle problemer - det er ekstremt vigtigt, at den er korrekt udført! Som der er blevet nævnt, så må der ikke være skygger på dit tag - fra kviste, lyskasser, træer osv.

Jeg begriber ikke, at man laver uventilerede tage nu om dage. Der har været utrolig mange projekter, hvor der ved 5 års gennemgang er blevet konstateret problemer, som har medført ekstremt store regner til reetablering.


@Bygningskontruktør:

Trådstarters tag er ikke udført som et varmt tag! 


/K

KSC skrev den 19-05-2019 11:10:04


@Bygningskontruktør:

Trådstarters tag er ikke udført som et varmt tag! 

 

Det har du ret i !  

"Uventileret tag"


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis