Fugt i tagkonstruktion

Hej!

Jeg er i gang med at bygge hus og er ved at være færdig, og opdager at jeg har fået fugt på den kolde side af min dampspær. Det ret frustrerende, da jeg mener alt er lavet efter bogen.

For lige at pensle det hele lidt mere ud får i lige nogle flere oplysninger på mit hus.

Taget er et flat tagpaptag med en hældning på 10 %

Opbygning:

Tagpap
krydsfiner
Bjælker
Isolering (hardbatts)
Dampspærre

Taget er lavet som et kompakt tag uden uden ventilation.

Man kan se små fugtdråber overalt. Hvad har jeg gjort forkert?

Huset har ikke været helt opfattet og affugtet da jeg lade damspær det eneste jeg kan komme i tanke om er at det er fugt der har været ophobet og efter der er kommet varme på frigivet..

Håber i kan komme med gode råd

Mvh. Niels 

Hej! Jeg er i gang med at bygge hus og er ved at... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan kun gå for langsomt, med at få ændret konstruktionen, da det er den forkerte dampspærre du har anvendt, og det driver med fugt.

Du skal bruge en ekspert til at hjælpe dig, da du skal have kontrolleret fugttilstanden i tagkonstruktionen (og eventuelle skader som svamp, skimmell m.m.) inden du lukker igen.

Jeg vil tro du skal igennem en affugtning af din konstruktion, inden du går videre, men det er altså ekspertbistand, du har brug for her.

Hvor i landet bor du?

Der findes mange fabrikater, men jeg plejer at anbefale den fra Isover (Vario Ekstra) for at have et større anerkendt firma bag.

Igen du skal meget hurtigt i gang!

Jeg kan kigge forbi torsdag eftermiddag og rådgive dig på pladsen (mod betaling), da jeg er i den side af Jylland om formiddagen. :-)

Skal lige forhøre mig lidt mere, for at du siger jeg har brugt en forkert dampspær kommer meget bag på mig.

Af ren nysgerrighed hvordan vil du have solen til at brænde det væk? 

Tagpap øverst er vel vandtæt så der kommer ikke meget ud og dampspærren er tæt så der kommer det vel heller ikke ud, så ja hvor skal solen brænde det væk og hen? 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU skrev den 16-05-2019 18:38:33

Af ren nysgerrighed hvordan vil du have solen til at brænde det væk? 

Tagpap øverst er vel vandtæt så der kommer ikke meget ud og dampspærren er tæt så der kommer det vel heller ikke ud, så ja hvor skal solen brænde det væk og hen? 

 Når solen står på taget vil taget være varmere end indvendigt hvilket betyder at damptrykket i taget er størst ude og at evt. fugt derfor presses ind i bygningen. Den fugtadaptive dampspærre er "intelligent" ved, at den ved stigende luftfugtighed tillader større diffusion af vanddampen som ind i boligen, hvor den naturlige ventilation vil optage fugten i luften. Der er tale om begrænset fugtmængde som kan diffundere, de mængder der ses på billederne er for voldsomme. Dampspærren er ikke beregnet til at udligne byggefugt!


 Certificeret Statiker

Jeg siger tak for svar ingenioren 👍🙂

Jeg glemte dog at skrive at mit spg var til trådstarter og ikke til Orla som jeg har stor respekt for. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU skrev den 16-05-2019 21:34:31

Jeg siger tak for svar ingenioren 👍🙂

Jeg glemte dog at skrive at mit spg var til trådstarter og ikke til Orla som jeg har stor respekt for. 

 Super-jeg troede du bare var nysgerrig  ! Men så fik vi da lige repeteret lidt omkring dampspærrer og fugtdiffussion.


 Certificeret Statiker

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis