Erfaring med overfladebrænding af træ?

Følg tråden
Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Jeg har haft det held at kende og omgås forstfolk, savværksarbejdere, snedkere, tømrer, museumsfolk og historikere gennem snart 50 år, foruden de forskere der beskæftiger sig indgående med træs grundlæggende elementer.   

Jeg har også haft det held fra ganske ung at være fascineret af træ.   

... og så har jeg haft det held, at de alle hellere end gerne ville lærer fra sig og give erfaringerne videre - præcis som jeg gør til min yngste søn som er smittet af samme bacille.   

Trykket træ er en udmærket erstatning til mange formål hvor arkitektur, historie og æstetik ikke har prioritet. 

Umiddelbart tror jeg ikke du svækker beskyttelsen i trykket træ ved at give det en tur med ukrudtsbrænderen. Jeg har aldrig selv prøvet.

PS: Artiklen i Ingeniøren har jeg læst for år tilbage. Artiklen er noget overfladisk, da den ikke nævner hvilke træsorter der egner sig og hvorfor. 

Det er arkitekters største faglige mangel. 

lyhne1
lyhne1
Postnr: 4700
lyhne1 lyhne1 Trådstarter

Tak for de fine forklaringer. Ja, heldigvis er det ofte sådan med folk, der brænder for noget, at de (I) gerne deler ud af jeres viden (det var ment som en tak🙂)

Jeg er helt enig i opfattelsen af artiklen, den kunne lige så godt have været fra Bolius (og ikke et ondt ord sagt om dem, ellers)

Jeg pusler med tanken om en overfladebrænding af plankeværket, og efterfølgende en omgang trætjære, afhængig af erfaringerne jeg gør mig med stolperne😃

Vedr. Trykket træ, så er jeg absolut ikke fan.. men det er et kompromis mellem bekvemmelighed, økonomi, tid og æstetik.. 🙂

Mange tak for alle rådene.. Jeg finder mig en bøtte trætjære, og går i gang med stolperne 🙂 

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Trætjære kan købes hos www.linolie123.dk. De har det hele.

Deres butik ligger på Knuds Bro Alle 4E, 3660 Stenløse.

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Linolie
    Lav-Hus
  2. Lærk eller gran til hegn (uden jordkontakt)
    Lav-Hus
  3. Reparation af terrasse med jordkontakt
    Belægning, udsmykning og blomster
  4. Linolie
    Lav-Hus
  5. Træ og jordkontakt
    Lav-Hus