Erfaring med overfladebrænding af træ?

Hejsa


Jeg pønser på at lave lidt forskellige småting med ubehandlet træ.. noget af det vil skulle enten i jorden, eller i jordkontakt.

Jeg har læst lidt om iverfladebrændt træ(også kaldet Shou Sugi Ban)

Men kan ikke helt blive klog på, om det skal være cedertræ eller lignende? 

Spørgsmålet er egentlig, hvordan Fyr egner sig, da det jo koster en brøkdel.. alternativt kunne Lærk måske bruges, det er jo også rimelig tilgængeligt..

Alt i alt.. har I erfaring med dette? Både i forhold til træsorter og evt. Overfladebehandling efterfølgende ( nogen siger kogt linolie skal være godt..)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hejsa Jeg pønser på at lave lidt forskellige... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

https://ing.dk/artikel/vikingernes-...gen-157968

Der var lidt.. 

Alternativt er jeg inspireret af "Shou sugi Ban" (det kan googles🙂)


Men den endelig dine tanker, når du har læst det🙂 Jeg er ret nysgerrig


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Aha - så giver det mening. Brænding af overfladen bruges kun på gran der efter tørring er svær at opfugte igen. Derved nedsættes risiko for råd og svamp.

Det er bare ikke tilfældet med lærk og fyr, hvor veddet udskiller sukkerstoffer når det opfugtes.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Såh, for Søren..  Ja, den forskel kender jeg jo ikke🙂

Vil det sige at jeg har skudt mig i foden, ved at gøre forsøget, med lærk?(brændingen) hvis det er tilfældet, så trøster jeg mig med, a de altså er blevet helt vildt flotte 🙂



Gran Er vel heller ikke en helt gængs træsort i byggemarkederne? (Kaldes det Cedertræ?) Jeg synes næste kun man ser fyr og lærk (samt  Robinie og eg, nogle steder)



 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg tror ikke der er sket nogen skade. Fortsæt du roligt med trætjære som anbefalet, men du skal nok skrabe det mest forkulle væk før du giver tjære.

Cedertræ er i slægt med gran, men har ikke helt det samme egenskaber under danske forhold.

Det mest almindelige gran i Danmark er rødgran. Glem byggemarkederne. De fører kun et begrænset udvalg. Træ købes best på savværkerne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hehe.. nej, nu er stolperne købt, brændt, børstet(kullet er fjernet) og klar til behandling (med trætjære) 

Jeg finder noget gran, til næste projekt..

2 spørgsmål mere..

Hvordan ved du så meget om træ?

Og, hvordan tror du trykimprægneret træ vil arte sig. Efter en tilsvarende behandling? (Jeg overvejer at give et plankeværk, en tur med ukrudtsbrænderen) det er sat op for 2 år siden, så den grønne farve er aftaget..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce

Jeg har haft det held at kende og omgås forstfolk, savværksarbejdere, snedkere, tømrer, museumsfolk og historikere gennem snart 50 år, foruden de forskere der beskæftiger sig indgående med træs grundlæggende elementer.   

Jeg har også haft det held fra ganske ung at være fascineret af træ.   

... og så har jeg haft det held, at de alle hellere end gerne ville lærer fra sig og give erfaringerne videre - præcis som jeg gør til min yngste søn som er smittet af samme bacille.   

Trykket træ er en udmærket erstatning til mange formål hvor arkitektur, historie og æstetik ikke har prioritet. 

Umiddelbart tror jeg ikke du svækker beskyttelsen i trykket træ ved at give det en tur med ukrudtsbrænderen. Jeg har aldrig selv prøvet.

PS: Artiklen i Ingeniøren har jeg læst for år tilbage. Artiklen er noget overfladisk, da den ikke nævner hvilke træsorter der egner sig og hvorfor. 

Det er arkitekters største faglige mangel. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for de fine forklaringer. Ja, heldigvis er det ofte sådan med folk, der brænder for noget, at de (I) gerne deler ud af jeres viden (det var ment som en tak🙂)


Jeg er helt enig i opfattelsen af artiklen, den kunne lige så godt have været fra Bolius (og ikke et ondt ord sagt om dem, ellers)

Jeg pusler med tanken om en overfladebrænding af plankeværket, og efterfølgende en omgang trætjære, afhængig af erfaringerne jeg gør mig med stolperne😃

Vedr. Trykket træ, så er jeg absolut ikke fan.. men det er et kompromis mellem bekvemmelighed, økonomi, tid og æstetik.. 🙂

Mange tak for alle rådene.. Jeg finder mig en bøtte trætjære, og går i gang med stolperne 🙂 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Trætjære kan købes hos www.linolie123.dk. De har det hele.

Deres butik ligger på Knuds Bro Alle 4E, 3660 Stenløse.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også