Behandling af tagkrydsfiner underside, så det kan modstå svamp

Hej Jeg er i gang med, at bygge en 60kvm træhus i den forbindelse skal der ligges tagpap på krydsfiner. Jeg har hørt, at der skulle kunne opstå problemer med fugt/kondens på undersiden af krydsfineren og dermed opstå svamp. 

Kan jeg behandle undersiden med noget træbeskyttelse og evt. hvilken type ? eller hvad gør man for at undgå svamp ? der bliver lavet ventilations mellemrum mellem isolering og krydsfiner.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er jo ikke brug for UVbeskyttelse og andet fint så mon ikke en grundingsolie ville være ok?

Ellers anbefales jo at anvende brædder istedet for krydsfiner.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

tagbrædder er klart at anbefale så undgår du svamp som jeg efterhånden har set utallige gange i osb plader.

De nyeste erfaringer taler for, at det bedste er brædder med fer og not. I mange år har man gerne lagt tagpap på krydsfiner eller OSB-plader. Det går hurtigt, og pladerne stiver konstruktionen effektivt af.

Men som alt andet træ arbejder de store plader ved skiftende fugt. Hvor brædder fordeler de sprækker, bevægelserne giver, over mange samlinger, koncentrerer pladerne forskydningen i nogle få samlinger. Og så gør limen i pladerne, at de har sværere ved at opsuge og afgive fugt, og det kan give mugproblemer.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også