Hjulbenet havetraktor

Min havetraktor, Johnsered A2217 er noget hjulbenet, hjulene peger begge udad når jeg vil køre ligeud. Jeg har ledt og ledt, men ikke fundet nogle indstillings muligheder for at rette hjulene op. Jeg kan heller ikke se hvor og hvorfor hjulene er blevet skæve.

Håber på en kyndig havetraktor mand eller kvinde der kunne komme med et godt råd.


 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det ser da godt nok lidt tosset ud. Nu er det ikke let at se på dine billeder men til det ene hjul må der gå to stænger, hvor den ene har forbindelse til rattet og den anden er så forbindelsen mellem de to hjul. 

Enten er stangen mellem de to hjul blevet bøjet så den ikke er så lang længere eller også er det måske er det selve akslen på et af hjulene der er blevet drejet. Da det nok er sket ved en på kørsel med et af hjulene er det sandsynligvis fornævnte forbindelsesstang da den burde være det svageste led.

Den må forholdsvis enkelt kunne pilles af og så en tur i skruestikken med den.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der går en stang ud til hvert hjul, fra et fælles tandhjul fra rattet. Igen, jeg ved ikke hvilken stang jeg skal bukke eller ej, da de ser fuldstændig uskadte ud begge styre stænger 😕


 

Nå ok det er sådan en opbygning.

Tjah styrestængerne ser rimelig kraftige ud. Derimod lurer jeg lidt på det stykke fladjern som styrestangen sidder på (på det sidste billede). Jeg får en fornemmelse af at det er vredet bagud hvilket jo netop også ville få hjulet til at skræve udad. Måske er det der du skal kikke?


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ja, har selv haft en idé med de fladjern der sidder der, men er lidt forbeholden med at begynde at vride i dem, hvis det nu er noget andet der reelt er problemet. Så ville være fedt hvis der var andre det havde haft problemet...


 

Er du sikker på det ikke altid har været sådan, (hvor du har blot ikke lagt mærke til det)?

Annonce

Ikke nemt at se på billedet, men det kunne se ud som om der har været svejset på armen, så har den været gået løs og svejst igen kan det være derfor.


Vi prøver igen, i morgen --

Hjulene har været lige da jeg købte maskinen for 5-6 år siden eller hvornår det nu var.


Og je_ns, jeg har haft maskinen fra ny og den er ikke blevet svejst i styretøjet. 


 

Ja hjulene skal ikke stå sådan..

Når du har haft den fra ny, og hvis du ikke har kørt imod, så noget er skævt, så må det være slør og slid du skal jagte.

Prøv også om der er meget slør i styrebolte på forhjulene, løft maskinen i forenden og tag fat i hjulet, så må det ikke kunne give sig ret meget.


Vi prøver igen, i morgen --

Har kørt på masser, så det kan sagtens være noget der har givet sig... Undrer mig bare over der ikke er justerings muligheder på nogen måder. Jeg må forsøge at bukke fladjernet og ellers må jeg købe nye ophæng.


 

der er ingen justeringsmugligheder, de to stænger du selv beskriver kan sagtens blive bukket ved påkørsel, det er ikke altid det  kan ses. Det nemmeste er at varme dem op med en induktionsvarmer og bukke dem (men hvem har liige sådan en..)


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis