Hjælp til at lave diagram fra text fil

Hej

Har købt en datalogger til temperatur.

Jeg vil så gerne kunne Lave nogle kurver over de loggede temperaturer.

Men jeg kan ikke finde ud af at gøre det i excel.

Ideel set ville jeg gerne have et et program/excel ark til at ligge på sd-kortet. så man blot kunne trykke på det, og så importerede den selv data. Også gern epå mobilen.

Dataloggeren navngiver hver fil/logning med data og tid, så det er aldrig samme filnavn.

Dataloggeren laver en tekst fil der ser sådan her ud:

MN/AT  date      time     int    1ch     2ch    3ch    4ch    unit
AT  2019-05-14 18:20:26   1s    25.9                           C
AT  2019-05-14 18:20:27   1s    25.9                           C
AT  2019-05-14 18:20:28   1s    24.5                           C
AT  2019-05-14 18:20:29   1s    23.3                           C
AT  2019-05-14 18:20:30   1s    22.7                           C

Det interresante her er tidspunkt og de 4 kanaler(kun 1 er koblet til her)

Og tidspunkt er heller ikke så vigtigt igen.


Hvordan gør jeg? Vil gerne kunne smide kortet i en SD læser i telefonen, men ellers bare i computeren. Og så med et enkelt klik kunne se graferne, men jeg kan ikke engang få lavet en kurve i excel. De 4 kanaler må gerne kunne vises sammen og hver for sig.


Det er måske et lang skud, men der er så mange kloge mennesker herinde.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du importere data i Excel fra tekst fil får du så ikke mulighed for at vælge formateringen?  Og derved hvilke kolonner data skal ligges over i? 

Derefter er det så at lave en graf ud fra dette. Og så ellers lave lidt koder i VBA sådan at du kan skal trykke på en knap og så har du grafen.. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

jo jeg kan også rimelig vis få de rå data ind i excel.

Men jeg kan fandme ikke finde ud af at lave et diagram..

"op og ned" i diagrammet skal gå fra ca. 50-1300 grader og vandret er så tid. Kan simpelthen ikke få det til at virke.


Hvad er VBA?

VBA er Visual Basic (for) Applications..

Der ligger flere gode videoer på nettet

Mvh.

Mikkel


Du kunne eventuelt kigge på noget Python script, så kan det hele klares med et klik (når først du har fået scriptet op at køre.


 

VBA er et kodesprog. På den måde kan du lave programmer der kan automatisere processer.. 

Så ville du kunne indlæse data fra filen via tryk på en knap.. 

Men ellers så burde du kunne få dit diagrem til at læse data fra det du har indlæst. Har du, inde i diagram data, prøvet at skifte rækker/kolonne visning om det hjælper på dir problem? 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce

Hide out 

Okay kan man kører det fra en andriod telefon også?


MLU

Okay det vil jeg se på, er ikke så meget inde i computere, udover "avanceret" bruger funktioner

Ja har prøvet nærmest alt med de satans diagrammer, men kan simpelthen ikke få den til at vise noget fornuftigt.

Hvis jeg laver nogle talrækker eks, fra 1-200 med 5 interval,så laver den snildt en lige kurve. Men så snart det er dataene så bliver det bare 1 prik.

Ville gerne have eks. 20-1300 grader lodret og så data over tid vandret. Men det går over min forstand

Jeg har prøvet at lave et diagram basseret på dine data så vil lige høre om det er noget lignende det her du ønsker?

Jeg opdagede dog et par fald grupper.

1. Hvis jeg tager og kopiere dine data ser det ud til at jeg får et mellemrum med ud lige foran tallet. Derved kan diagrammet ikke se det som tal men som tekst. Kunne forklare hvorfor du kun ser en prik.

2. Dine tal benytter US format. Dvs. at punktum er vores komma. Derved er 24.5 IKKE 24,5     Men den så jeg selvfølgelig ikke lige med det samme   


Ellers så har jeg fået data frem ved at inddele x-aksen.

Vejledning:

Højreklik på diagram / opret nyt.

Vælg data til en serie manuelt.

Tryk på knappen "Vandrette ake…."

Vælg tiderne..

Så burde du kunne få data frem.

VBA kan bruges til at rense dine data. Dvs fra punktum til komma, fjerne mellemrum osv.

Du kan benytte "optager funktionen" i VBA så skal du faktisk ikke selv skrive nogen koder, der gør Excel for dig, og du kan så altid afspille denne igen. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU

BINGO så fik jeg noget frem der lignede noget.

Fejlen var, at når ejg importerede data avde jeg ikke sat decimal seperatoer til "." men "," som jo er standard. Mange tak.


Alt det der med VBA osv. kan jeg ikke finde ud af.

Kan man ikke få excel til at trække alle data fra den mappe arket ligger i? Det vil give mig det jeg skal bruge "i marken" og når så jeg kommer hjem, kan jeg gennemse dataene lidt mere grundigt, og slette gamle data

Den klassiske ved data import     Har alle vist prøvet.

Nå men jeg tror ikke du "bare" kan sige til Excel tag alle data fra denne mappe og sæt ind. Flere ting gør sig gældende. Ek. Hvor skal Excel vide fra hvor de skal sættes ind henne? Data format og indeholder filer de samme "antal kolonner" osv.

Det er så her VBA kommer ind i billedet for her kan man skrive den kode der så læser data fra filerne, undersøger data og så sætter det ind i fane (tabel) i fortløbende række følge.

Herefter kan man så sætte diagrammet op til at tage data fra den tabel og det så enten løbende 30 dage og / eller noget helt andet. Kun fantasien sætter grænser.

Prøv at se på nettet om du kan hente lidt inspiratioen.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis