Savklinge til at skærer køkkenbordplade med?

Skal have savet en bordplade til så det passer til bryggers.

Det denne plade: 

https://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/70273799/

2.8cm eg
Bordplade af massivt træ, der er et slidstærkt naturmateriale, som gi’r en varm og naturlig stemning i køkkenet

Før bordpladen tages i brug, skal den slibes med sandpapir og behandles med STOCKARYD træolie til indendørs brug

Har denne rundsav men savklingen er ikke superfin...

makita 5704r - tager 30ø og dia 190mm

hvilken klinger vil i anbefale til formålet og sandpapir kornstørrelse til slibning af overflade så den kan olie behandles.

pft

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Gerne en flertandsklinge dvs. 40-60 tænder, hvis du skærer fra bagsiden får du et renere snit - til gengæld også risiko for unøjagtigheder. Du kan også tape snittet og køre på forside, men lav et prøvesnit, hvis der er mulighed derfor. Korn 150 bruger jeg til olierede overflader og gerne langs årer. PS. en dyksav er super til opgaven.  


 

Vil også gerne investere i noget mere grej eks en dyksav men den bedre halvdel kan ikke se fornuften i det :s ang dyksave har de altid finere snit end rundsave? bruger de andre klinger?

Har kigget på denne dyksav er den fornuftig eller kan man få bedre i dette prisleje?

  • Bosch GKT 55 GCE Professional
  • Makita SP6000J

har kigget lidt på klinger kan tror den der sidder på er en 24T. så denne klinge er til grove snit? dvs jo flere tændere jo finere snit? korrekt?

havde ellers kigget på denne men giver ikke et godt finish da der er for få tænder? kan man ikke bare kører langsomfrem så snittet bliver finere?

  • https://www.bauhaus.dk/irwin-rundsavsklinge-t-trae-weldtec.html

havde også overvejet at saver fra undersiden for det giver nok lidt ridser når man skubber den igennem...Hvis jeg saver fra oversiden så kan jeg vel bare benytte malertape til at dække af med?

kan jeg egentlig ikke bruge en 160mm klinge med flere tænder ? da min rundsav jo kan justeres i sav dybde?


Omdrejninger 4900 min-1
Max. skæredybde ved 45° 46 mm
Klinge diameter Ø 190 mm
Klingehul Ø 30 mm

Om det er en dyksav eller en rundsav har intet at sige, det er antallet af tænder der bestemmer hvor fint snittet bliver.

Men fordi du har en klinge med 24 tænder er den ikke nødvendigvis kun til grove snit. Du kan nemlig risikere at ved at bruge en klinge med mange tænder (60-80) så får du brændemærker fordi klingen ikke kan komme hurtigt nok af med spånerne.  
Det kan der kun kompenseres for ved at lave flere snit, så du feks kun fjerner 8-10 mm af gangen.

Men ligegyldigt hvad du vælger at skære med, så slipper du ikke for at slibe kanten ren bagefter... selv det fineste sav snit vil føres som et stykke korn 60 sandpapir, og det ville jeg ikke byde fruen    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Fandt ud af at rundsaven også kunne tage ø20

Så købte denne i biltema. Min makita blev leveret med en 12tand. 

SAVKLINGE 185 MM

Art. 16-126

  • Adapterring størrelse: 16
  • Hul Ø: 20 mm
  • Tykkelse: 2,4/1,6 mm
  • Tænder: 36 stk.
  • Diameter: 185 mm

Snittet blev super fint uden floss eller hvad der hedder. Snittet som du siger er lidt ru hvad vil du slibe det med? 

Annonce

Lavede et test snit med bund i vejret. 

En ekscenter sliber med start korn 80, så 120, og slut med korn 220 til den er glat som en barne numse.
Du kan med fordel spænde at par stykker træ fast på siderne af dit endetræ 1-2 mm under kanten. Så ved du at du har slebet jævnt, når du rammer "affaldstræet" og du undgår "runde" kanter. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

har ikke lige en ekscenter  men en trekantsliber lign denne som nok bare ryste sliber

https://www.biltema.dk/varktoj/elektrisk-handvarktoj/slibemaskiner/planslibere/slibemaskine-ms-125-2000041321

god ide med de guide stykker så man kan se hvor meget man har slebet væk.

Den kan også sagtens bruges, eller bare en klods og nogle muller i overarmen  
Og det gamle trik med en zig-zak linje med en blyant på emnet, gør at du kan se om du får slebet det hele.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også