Jernbjælke til carport - hvor stor?

Jeg har idag en normal dobbelt carport lavet i træ med fladt tagpap ovenpå.

Desværre står der en træstolpe i midten af det 8 meter spænd på tværs af carporten. Det er kun et spørgsmål om tid før konen knalder ind i den med bilen, så jeg kunne godt tænke mig at fjerne den.

Men det kræver noget forstærkning af konstruktionen. 

Jeg tænker, at en "H" jernbjælke boltet ovenpå den træbjælke, der går på tværs af carporten (og som i dag er støttet midtvejs af træstolpen), ville være en løsning.

Men hvor stor skal bjælken være?

Og er der andre bedre løsninger?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Denne type spørgsmål kommer op med jævne mellemrum på dette site og hvis man koger svarene ind til en bouillonterning så lyder det: Det skal du få en ingeniør til at regne på.

Der er jo mange faktore der spilder ind, f.eks. vægten af dit tag, og det er ikke bare lige at give en tommelfingerregel for det. Du kan selvfølgelig overdimensionere bjælken så meget at du føler dig helt sikker på at den holder men for det første kan der så opstå problemer med at bjælken kan være der og for det andet så koster en H bjælke på 8 meter og i den dimension en seriøs sum penge, så det du sparer ved at købe den dimension der er rigtigt kan næste betale for det du bruger på at overdimensionere den.

Du skal være sikker på, at dine remme i siderne kan tage det ekstra tryk. Men det bør være muligt st lægge en limtræsbjælke af ved siden af den bestående og bolte dem sammen. 


 

Sad selv og tænkte på en limtræsbjælke som ekstra støtte for den tværgående bjælke. Det er nok den mest praktiske løsning.

Du er nødt til at oplyse dybden af Carporten, for overhoved at lave en overslagsberegning!

En anden mulighed var at sætte en kraftig stolpe op i midten, således at det ikke var stolpen det tog skade, men kun bilen!  

Annonce

Det er den, manden vil af med!


 

Garage af træ og et spænd der i praksis kun kan løses med noget jern, limtræ er selvfølgelig også en mulighed men den bliver meget høj (og dyr!). I de fleste scenarier ender du med en udveksling af jern for at byggehøjden ikke skal blive grotesk - heraf følger udveksling ned imod en konstruktion i træ sjældent er "best practise" - der skal ingeniør på.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for input alle sammen. Jeg går i tænkeboks :-)

jeg har en dobelt garage som jeg byggede for nogle år siden.den har et spænd på så vidt jeg lige husker på 5,5 meter. og en dybde på 6 meter.

i starten blev det bygget med limtræ spær på 130x60 cc 60 cm

under byggeriet blev spær lidt fugtige pga regnvejr og få dage efter hang taget et par cm på midten ( tag er med 21 mm tagkrydsfiner både på undersiden af spær og på oversiden med 2 tag tagpap - dvs et relativt tungt tag)

Det blev løst med 3 stk H bjælker på 120 mm i højden i en længde på 6 meter som blev skudt ind fra siden og klodset op til de 130 mm i højden.

det har fungeret fint og taget har lige siden været snor lige.

da jeg selv hentede dem dirrekte hos produkthandleren på en trailer, var prisen relativ beskeden og alle pengene værd.


dine 8 meter er noget mere og kræver nok noget mere, derfor mest denne info om at det godt kan lade sig gøre - tænker uden at vide noget om det at du skal op i 200 mm måske 250.

alternativt kan du også overveje blot at flytte stolpe lidt længere frem/tilbage i garagen så sandsynligheden for at konen rammer den måske er mindre....

Spøgelsebillist....

Som elektronikmand ville jeg klare det med nogle følere, noget lys og noget sirene / blink, så kan hun lære det. Det er sørme en ordenlig lang bjælke der der skal holde eks. sne last. Bare en ide.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis