Elusav, opstart


Hej herinde

Jeg har haft adskilt min gl. sav og smurt, malet dyret, så den ser lidt pæn ud igen. Tidligere mener jeg ikke der var problemer, men nu brummer den ved start, men kan komme i gang med lidt hjælp. ( selvfølgelig fra tandremmen   ) - uden klinge starter den ok. Der kommer 4 ledninger fra styreboks til motor, blå, sort, brun og en stel. Ved adskillelse, tog jeg foto, så det er samlet som før. Styreboksen med afbryder, relæ mv. ser fin ud (som ny), grundet modellen har fået eftermonteret motorbremse indenfor de sidste 5 år. Kondensator er sikkert den originale, og ser fin ud. Den har ikke fået vand eller stået ude på noget tidspunkt. Har I et bud på problemet ??

På forhånd tak - Carsten


 

Hej herinde Jeg har haft adskilt min gl. sav og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nyt i projektet - har nu afprøvet motor udenom relæet, koblet direkte til 230v, men først i serie med et 1,6 KW strygejern, for at begrænse strøm og evt. skade. Med direkte tilførsel starter den og når max. rpm. helt som den skal. Men ved fuld hastighed brummer den en smule - er det hjælpeviklingen, der her skal slå fra? Har læst en startkondensator ikke tåler vedvarende belastning og typisk frakobles via centrifugal-switch, eller elektrisk via relæ! Ps. Begge viklinger er ok, hjælpevikling med højeste modstand er koblet med lytten.  Jeg kunne jo indsætte en afbryder på lytten og slå den fra ved fuld hastighed, så ved jeg om det er her den er gal. Men vil lige høre jer fagfolk først.. 


 

Super, og tak. Jeg prøver den lige af med nogle mindre.  Ser ivrigt ud til relæet ikke virker optimalt, men det lodder jeg ud og checker print og forbindelser senere. Alternativt kan det jo erstattes med en simpel afbryder og termo beskyttelse. 


 

Har snakket med Brøndum elektro, som er sikker på det er en driftkondensator, var så flink at sende et diagram over relæboks mv. Indtil videre fungerer den med tænd/sluk, men efter bogen skal der jo være motorbremse. Selve boksen er udgået, så hvis ikke den gl. kommer til at virke, må jeg finde alternativer. ( har ud-loddet relæ og kigger nærmere på det, når der er tid ) Hvad kan jeg bruge i stedet ? Motor trækker ca. 5 A under ubelastet drift, kan et motorværn bruges, evt. med nødstop/tænd/sluk ? 



 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også