Elusav, opstart


Hej herinde

Jeg har haft adskilt min gl. sav og smurt, malet dyret, så den ser lidt pæn ud igen. Tidligere mener jeg ikke der var problemer, men nu brummer den ved start, men kan komme i gang med lidt hjælp. ( selvfølgelig fra tandremmen   ) - uden klinge starter den ok. Der kommer 4 ledninger fra styreboks til motor, blå, sort, brun og en stel. Ved adskillelse, tog jeg foto, så det er samlet som før. Styreboksen med afbryder, relæ mv. ser fin ud (som ny), grundet modellen har fået eftermonteret motorbremse indenfor de sidste 5 år. Kondensator er sikkert den originale, og ser fin ud. Den har ikke fået vand eller stået ude på noget tidspunkt. Har I et bud på problemet ??

På forhånd tak - Carsten


 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne lyde som om, kondensatoren ikke virker eller har mistet forbindelsen.

(går ud fra den er med kondensator, og ikke en motor med kul)


Vi prøver igen, i morgen --

Ja, der sidder en stor kondensator. Nogen ide om type cap til sådan en maskine? 1,1 kw motor, Elu Tgs-172. Ps. går ud fra motoren kun har spænding på stator og derfor ikke starter uden hjælp fra cap'en og kan denne evt. testes ?

( har ikke esr-meter )  


 

Er det for øvrigt en serie kondensator ? ( så dem i lysstofrør mv. )


 

Annonce

Har skiftet kondensator, men motor kører stadig langsomt rundt ved start. Dvs. lyder som primær eller hjælpevikling mangler. Det undrer også den gl. lyt ikke var afladt, da jeg byttede rundt. En centrifugal svitch burde vel indkoble ved stop, og aflade vil jeg mene - så nu er gode dyr rådne - nogen bud??    


 

Der er stadig bøvl med saven - kondensator skiftet, men den kører kun langsomt rundt og brummer. Klingen afmonteret, og opstart kan være i begge retninger. Har lagt lidt foto ind, relæ box afmonteret og relæ ohm'et - ser ud til alle poler har fin kontakt og med strøm på trækker det fint. Har monteret ny lyt med samme farvekode på terminaler, men det skulle vel ikke være væsentligt når vi taler ac-spænding, eller? Jeg vil gerne afprøve motor udenom relæ, men hvilke ledninger skal bruges ? der er 4, som på tegning - de 2 fødes fra brun på box.,
rød fra sort og grøn fra blå. Som jeg forstår er der 2 viklinger, primær med mindre modstand og hjælpe med mere. Måler man viklingerne i serie skulle modstand lande omkring 80 ohm, men multimeter viser blot 0 ( kortsluttet ). Hvis en vikling brænder af, vil modstand vel være uendelig. Håber en expert ken hjælpe.  


 

Slet ikke nogen der har et bud ? Som det ses er jo ingen mærkeplade, derfor er det lidt trikki..


 

En vikling der er brændt vil altså ikke nødvendigvis være afbrudt, altså uendelig modstand. Viklingerne er lakkerede kobbertråde og hvis viklingen bliver bliver varm (for varm)så smelter lakken og de enkelte vindinger kortslutter.

Jeg er bange for at den ene vikling er brændt når du siger at den err kortsluttet.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Nej det har du helt ret i - selvom jeg håber det ikke er sket. Hvis jeg bare havde en vario kunne det afprøves uden den store risiko. Hfi registrerer vel kun, hvis der lækkes spænding til jord eller et forbrug uden "modtager" En vario trafo ville være dejligt, til at checke den slags. ( eller alternativt et par 500w lamper i serie ) - jeg roder lidt videre..


 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også