Hjælp fra en elektriker

Hej.

Hvis der skulle gemme sig en god elektriker på dette forum så mangler jeg lidt hjælp.

Jeg skal have monteret en kogende vandhane i mit sommerhus.

Her kommer så problemet som jeg skal finde en løsning på.

Jeg har en sikring som max kan trække 16 A og den forsyner både min opvaskemaskine og min Induktion kogeplade

Induktion Kogepladen sidder på en kogeø midt i køkkenet, vaskeskabet og opvaskemaskinen sidder ved væggen.


Fødekablet går op i kogeøen i en samledåse med et 400 volt kabel med 3 leder og en nul og en beskyttelsesjord. Her sidder Induktion kogeplade til hvor L1 og L2 og nul og jord forsyner komfuret. Derefter går der et 400 volt kabel under gulvet og over i vaskeskabet i en samledåse, her er L1 og L2 afsluttet med slutmuffer. Min vaskemaskine bliver forsynet med 230 v igennem L3 og nul og jord som beskyttelse.


Nu kommer mit sprøgsmål! Kan jeg tilslutte min kogendevandhane til L3 i samlerdåsen ligesom vaskemaskine og bruge begge uden den slår sikringen fra? Eller kan man gøre det på en anden måde?


I min verden så kan man vel få 230V fra en vilkårlig fase og en nul og det er vel hver fase som er sikret til 16A inden den slår fra for at beskytte kablerne mod brand/smeltning? 

Jeg har fundet ud af at min vaskemaskine bruger 2KW(2000W) ved 220V og 2,4KW(2400w) ved 240V, er det rigtigt forstået udfra det billede af vaskemaskinen?

Jeg ved at min kogendevandhane bruger 1600W ved 230V til at få det kogtvandet og at den bruger 10W for at stå på Standby.

Nu prøver jeg at lave regnstykket for at få det til at gå op og så må i fortælle mig om det er rigtigt!

Kogendevandhane : A = 1600W / (1 × 230V) = 6.96A ved opvarmening

OpVaskemaskine : Er det  A = 2000W / (1 × 220V) = A = 9.09A ved brug 

eller 

A = 2400W / (1 × 240V) = 10.00A ved brug


Som i kan se så går det  næsten op ved : 9,09A + 6,96A = 16,05 A og ved 10A + 6,96 = 16,96 går det slet ikke op.


Hvordan skal jeg forholde mig og hvordan kan det gøres og er mine udregninger rigtige?

Jeg ser 3 løsninger på dette problem.

1. Jeg skal lade vær med at bruge opvaskemaskinen i de 10 min som det tager at gøre vandet kogende

2. Jeg køber sådan en her (https://www.completvvs.dk/quooker-p...SkQAvD_BwE ) som sørger for at sikringen ikke sprænger når begge køre samtid.

3. Jeg trækker nyt 230V kabel til vaskeskabet og får en elektriker til at sætte en 10A sikring i sikrings skabet.

Er det flere løsninger eller nogle som er billigere eller nemmere, som du som elektriker kender?

Kan jeg bruge L1 og L2 til at skabe 230 volt uden den sprænger sikringen?


Mit sommerhus er noget gammelt lort fra 2015.

Jeg er bare en dum arkitekt, så jeg er ikke helt sikker på at mine udregninger er rigtige?


Mvh

Billeder : 


 


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bruger L3, nul og jord som tilslutning til både din opvaskemaskine og kogendevandhane. At din 16A sikring bliver belastet med næsten 17A i 10 min., vil den overleve. At skabe 230V ud fra L1 og L2 kan ikke lade sig gøre, al den stund at spændingen mellem to faser er 400V.


fase

Hejsa! 

Tak for svaret! 

Vi er da enige om at hvis der løber 17 ampere strøm igennem en automatisk sikring så er på 16 ampere vil den da slå fra? 

Jeg er ikke bange for at den futter af men jeg er bange for den slår strømen fra når jeg skal bruge vaskemaskine og kogvandhane samtidigt? 

Mvh 

Nu har du jo ikke oplyst noget om hvilken form for sikring, der er i din gruppetavle. Nu har sikringer forskellig udløsekarakteristik, så mit svar bygger på en 16A Neozed sikring (det er den lille porcelænssikring). Hvis du fortæller, hvilken sikring du har samt, hvis det er en automatsikring, hvilken karakteristik A-B eller C, vil det være muligt at fortælle noget om udløsekarakteristikken. Din 16A sikring vil nok kunne holde til en overbelastning på 19% i ca. 10 min. I øvrigt er det vel intet problem at prøve det eller undlade at vaske op samtidig med, at du laver varmt vand.


fase

Kan du se det her? Jeg kan bare stadig ikke forstå hvis de kan lade sig gøre at det løber 17a igennem en 16a sikring... 

Jeg kan godt se at det nok er bedst at lade vær med at bruge begge to på samme tid, men det virker som en middelmådige løsning og er der noget som jeg ikke kan have så er det middelmådighed. 

Du har automatsikringer med C karakteristik, som kan overbelastes med en faktor 1,05 til 1,3 i op til en time i følge databladene. Det betyder, at du kan have en belastning på mellem 16,8A og 20,8A i op til en time. Så mon ikke det går med din belastning på ca. 17A i 0,16h.


fase
Annonce

Det er fandeme konge!! 

Jeg går med din løsning og så må det briste eller bære!

Og hvis det går helt banas, så køber jeg den der strømfordeler!

Tak for hjælpen, du en guttermand!

God dag

Hvis det nu ikke går, som jeg forventer, skriver du lige en klage til mig.  


fase

Fabrins forklaring og " garanti "er naturligvis helt korrekt. Så følg den.

¨Der indsneg sig nok en lille misforståelse omkring at bruge L1 OG L2 til at skabe 230V 

Du kan naturligvis ikke hente 230 V ved at bruge dem begge. Men du kan bruge L1 ELLER L2 sammen med nulleder til at lave 230 V

Det kunne også være en løsning da Induktions komfur har endnu mindre chance for at køre på fuld knald i længere tid


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hejsa! 

Jeg tager fabrins løsning! 

Jeg kan vel ikke bruge l1 eller l2 når de begge bliver brugt til at lave 400v?

Mvh 

Jo for det er 230 i hver, enkelt

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis