Hjælp fra en elektriker

Hej.

Hvis der skulle gemme sig en god elektriker på dette forum så mangler jeg lidt hjælp.

Jeg skal have monteret en kogende vandhane i mit sommerhus.

Her kommer så problemet som jeg skal finde en løsning på.

Jeg har en sikring som max kan trække 16 A og den forsyner både min opvaskemaskine og min Induktion kogeplade

Induktion Kogepladen sidder på en kogeø midt i køkkenet, vaskeskabet og opvaskemaskinen sidder ved væggen.


Fødekablet går op i kogeøen i en samledåse med et 400 volt kabel med 3 leder og en nul og en beskyttelsesjord. Her sidder Induktion kogeplade til hvor L1 og L2 og nul og jord forsyner komfuret. Derefter går der et 400 volt kabel under gulvet og over i vaskeskabet i en samledåse, her er L1 og L2 afsluttet med slutmuffer. Min vaskemaskine bliver forsynet med 230 v igennem L3 og nul og jord som beskyttelse.


Nu kommer mit sprøgsmål! Kan jeg tilslutte min kogendevandhane til L3 i samlerdåsen ligesom vaskemaskine og bruge begge uden den slår sikringen fra? Eller kan man gøre det på en anden måde?


I min verden så kan man vel få 230V fra en vilkårlig fase og en nul og det er vel hver fase som er sikret til 16A inden den slår fra for at beskytte kablerne mod brand/smeltning? 

Jeg har fundet ud af at min vaskemaskine bruger 2KW(2000W) ved 220V og 2,4KW(2400w) ved 240V, er det rigtigt forstået udfra det billede af vaskemaskinen?

Jeg ved at min kogendevandhane bruger 1600W ved 230V til at få det kogtvandet og at den bruger 10W for at stå på Standby.

Nu prøver jeg at lave regnstykket for at få det til at gå op og så må i fortælle mig om det er rigtigt!

Kogendevandhane : A = 1600W / (1 × 230V) = 6.96A ved opvarmening

OpVaskemaskine : Er det  A = 2000W / (1 × 220V) = A = 9.09A ved brug 

eller 

A = 2400W / (1 × 240V) = 10.00A ved brug


Som i kan se så går det  næsten op ved : 9,09A + 6,96A = 16,05 A og ved 10A + 6,96 = 16,96 går det slet ikke op.


Hvordan skal jeg forholde mig og hvordan kan det gøres og er mine udregninger rigtige?

Jeg ser 3 løsninger på dette problem.

1. Jeg skal lade vær med at bruge opvaskemaskinen i de 10 min som det tager at gøre vandet kogende

2. Jeg køber sådan en her (https://www.completvvs.dk/quooker-p...SkQAvD_BwE ) som sørger for at sikringen ikke sprænger når begge køre samtid.

3. Jeg trækker nyt 230V kabel til vaskeskabet og får en elektriker til at sætte en 10A sikring i sikrings skabet.

Er det flere løsninger eller nogle som er billigere eller nemmere, som du som elektriker kender?

Kan jeg bruge L1 og L2 til at skabe 230 volt uden den sprænger sikringen?


Mit sommerhus er noget gammelt lort fra 2015.

Jeg er bare en dum arkitekt, så jeg er ikke helt sikker på at mine udregninger er rigtige?


Mvh

Billeder : 


 


Hej. Hvis der skulle gemme sig en god elektriker... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det skal nok komme til at gå helt fint med den valgte løsning. Inde for strømmens verden bruger vi også det der hedder en ssmtidighedsfaktor, som handler om at man i ofte ikke benytter alle strømkrævende apparater på fuld skrald 100% af tiden, hvorfor man kan dimensionere med en lidt mindre sikring foran den samlede installation. 

Din quooker og vaskemaskine bruger ganske vist en smule mere end sikringens størrelse, men når quookeren først er installeret og har varmet vandet op i beholderen, bruger den kun en brøkdel af mærkeeffekten til at holde vandet varmt. Dvs. at den en gang i mellem tænder for varmelegemet for at bringe beholderen op i temperatur.  Som du kender det fra din elkoger, tager dette kun 2minutter, såfremt du har brugt omkring 2l kogende vand på én gang. 

Chancen for at du kommer til at køre med quookeren i 10min eller mere, samtidig med at du kører vaskemaskinen og denne er i dens opvarmningsfase(den varmer jo heller ikke hele tiden) , er så lille at du hellere skal købe en lottokupon. 


Elektronikteknikeren

Nu taler vi her om automat sikringer. En smeltesikring skal kunne holde til 1,5 x mærkestrøm i 1 time, fra kold tilstand.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Og jeg har stadig lærebøgerne hvor det står i , jeg kan godt forstå at trådstarter bliver forvirret over at der kan komme mere strøm gennem en sikring end de 16 A  den er påtrykt , nu er det jo autmatsikringer vi har med at gøre  her , jeg syntes bare at det var oplysende at fortæle om de gode gamle smeltesikringer .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis