hjælp til nedrivning af vægge/ stabilitet

hejsa alle

jeg har lige bygget nyt til mit eksisterende hus
og skal nu igang med at gøre det gamle lidt større.
som i kan se på tegningen vil jeg gerne rive de røde vægge ned
(er igang) og bygge en den grå op
men skal jeg have en bælke op på loftet for at stabilisere huset
som det ser ud nu bærer væggene intet
eller er der ikke behov for det
til højere på tegningen er udbygningen bygget( ikke tegnet med )
og huset er fra 1979 med mursten og træskelet

hus.JPG

venligst Lennart

se også billeder af udbygningen på min hjemmeside http://midway.homepage.dk

Lennart
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lennart smile

Du får nok nogle problemer med din vindafstivning.

Du bliver nød til at konsultere en ingeniør - 2500 er godt givet ud, i forhold til revnede mure osv.


Mvh ThomasB
hus.JPG

hvis man lægger en afstiver /bjælke op på loftet og forbinder dem til spærrene ville det ikke hjælpe (blå farve)
så den går ind og rammer den nye tilbygning´og rammer en væg i det gamle og så bliver fastgjort til spærrerne.
har forespurgt min tømrer men ville gerne høre andres mening

venligst Lennart

Lennart
Hvad er de lavet af de vægge du tager ned. Kan du ikke sætte nogle ydermål på bygningen?

Peter
hej igen væggen er bygget op af træ og sammenpresset papvægplader
tykkelse på væggene er ca 7 cm så de er ikke tykke
nu har jeg taget noget af den lange væg ned og det er som om det ikke bærer noget, men stabilisere måske mere end den bærer
og huset er 11,97 x 7,77

venligst Lennart

Lennart
Jeg er sikker på det kun er ydervæggene der indgår i det vindafstivende system hvad angår det der ligger under spær. Hvis ikke væggene bære noget lodret, skulle der ikke være problemer.
En bjælke som du foreskriver har ingen virkning for de bygningsdele der tager de vandrette kræfter da disse via spærfoden afleveres direkte til ydervæggene.
Så gem du din bjælke til du en dag vil udnytte 1. salen smile (dvs lodrette kræfter.)

Hvis du kigger oppe på loftet kan du sikre dig helt om spærene ligge af på de vægge du vil fjerne.


Peter
Annonce
spærrene ligger ikke på væggene
men har væggene ikke en afstivene funktion.
det nye vi har bygget til står væggene frit i huset

men tak for hjælpen håber ikke der sker noget

venligst

Lennart
For at væggene kan have en afstivende funktion skal de kræfter vinden aflevere til facaden overføres til disse. Når facaderne ikke er større end de er, kan ydervæggene sagtens optage disse kræfter allene.
Så det er ikke den afstivende virkning du skal bekymre dig om, men derimod om lofterne kommer til at hænge.

Peter

(Bygningsingeniør)
nu kan det godt være jeg spørger dumt men hvordan kan de komme til at hænge
loftet er ikke gennemgående rum til rum

Lennart
Jeg forstår ikke at, du Haugaard, kan sige så skråsikkert at væggene ikke indgår, som en del af det vindafstivende system.
Iflg. min SBI-anvisning, skal man have en form vindafstivning for at undgå at ydervæggene "bøjer" i stormvejr - selv i små huse.
Og så er det jo heller ikke uden betydning, om huset ligger i byzone eller landzone, altså om huset har et stort eller lille vindpres i stormvejr. Der er trods alt forskel på om et hus ligger ved vesterhavet, eller i midten af København.

Jeg ville ikke selv, gå i gang med at rive måske/måske ikke bærende vægge ned, eller flytte dem - uden først at have konsulteret en beregner af en art.

Mvh ThomasB
og hvem kan beregne sådan noget uden det koster en bondegård

Lennart
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis