Lim til melamin?

Jeg vil gerne lime to melaminplader sammen for at få en bordplade der synes tykkere, men hvad lim skal man bruge til det? 

Vil snedkerlim holde eller skal jeg over i noget kontaktlim el lign?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

PVA lim (snedkerlim) holder ikke. Du skal bruge kontaktlim.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

ER det melamin til melamin - eller er den ene side træfiber? (plejer det at være på bordplader)

HVis melamin til melamin kan også bruge en langsom hærdende tokomponent epoxylim til plastik. Fordelen er, at du bedre kan styre hvordan du samler de to elementer. Men det sviner let og stinker. 

En kontaktlim fungerer nok også. Den er mindre "grisset" end en epoxy, men du har meget lille mulighed for at korrigere hvordan de to plader sidder, når først de er lagt sammen - fordi de umiddelbart "svejser" sig sammen. Det er ikke bare-lige med store plader. 

Men har du overvejet bare at skrue dem sammen, evt, med lidt fugemasse rund langs kanten for vandtæthed?


Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ok, takker for begge svar

Bordpladen bliver 1*1 meter og skal ligge over en trappenedgang som afsætningsplads, og det var min mening at lime melamin mod melamin for at få en plade der ser lidt tykkere ud. Bliver understøttet på tre langsider.

Tror at jeg vil prøve at skrue sammen skjult under langsiderne og så PVA lime en hvidlakeret forkants liste på alle tre synlige sider. Der skulle ikke blive tale om fugt da der ikke er nogen vask i nærheden.


Vh, Silas

Melamin er temmelig stiv og egner sig glimrende til montage med kontaktlim. Du kan tilpasse langs den ene side med et modhold. Hold pladen i en bue og monter stille og rolig.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 13-05-2019 12:10:06

Melamin er temmelig stiv og egner sig glimrende til montage med kontaktlim. Du kan tilpasse langs den ene side med et modhold. Hold pladen i en bue og monter stille og rolig.

 Du tager vist fejl af melamin og laminat


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Du har ret. Melamin fås åbenbart ikke mere som stiv folie.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Forvirringen kan være på min side - skrev ikke at jeg mente 16mm melaminplade. Er selvfølgelig ikke så stiv som 30mm laminat, men kan godt se at hvis man først har to plader i hug med kontaktlim, så er det nok svært at gøre om. 

Ser om ikke skjulte skruer kan holde det hele sammen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også