Valg af gas type til svejsning.

Jeg har nogle tynde metal plader på 0,8-1mm som jeg skal svejse sammen. Desværre, brandte min svejser (med fluks tråd) igennem pladerne, selv på den laveste sætning. Nogen der har erfaring med, hvilken gas jeg skal bruge til så nogle tynder plader? - mix, argon eller ren co2?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Både ren co2 og blandgas er ganske fin til 0,80 mm plade.

Du kan evt stepsvejse, hvor du bare svejser et lille stykke, holder pause og svejse igen, så bliver metallet ikke så varmt.

Nu ved jeg ikke hvor tyk tråd du bruger, men vil anbefale 0,80mm tråd, evt 0,60 mm men den kan være lidt drilsk med trådfremføringen.


Vi prøver igen, i morgen --
MVProtus
MVProtus Trådstarter
19
je_ns skrev den 12-05-2019 00:01:45

Både ren co2 og blandgas er ganske fin til 0,80 mm plade.

Du kan evt stepsvejse, hvor du bare svejser et lille stykke, holder pause og svejse igen, så bliver metallet ikke så varmt.

Nu ved jeg ikke hvor tyk tråd du bruger, men vil anbefale 0,80mm tråd, evt 0,60 mm men den kan være lidt drilsk med trådfremføringen.

Tak for svaret

Søren O
Søren O
5086 7000

Hvis det er nye (rene) plader giver blandgas det pæneste resultat. Er det rustne emner vil ren CO2 give den bedste svejsning.


Søren O
Annonce
Annonce
MVProtus
MVProtus Trådstarter
19
Søren O skrev den 12-05-2019 06:29:48

Hvis det er nye (rene) plader giver blandgas det pæneste resultat. Er det rustne emner vil ren CO2 give den bedste svejsning.

 Tak, hvad med ren argon til mig - kan det svejse aluminium? (tynde plader)

Mig svejsning i aluminium, især tynd plade er ikke nemt, men det kan lade sig gøre, selv om resultatet ikke er nær så godt som med TIG svejsning.

En del af problemet er at det er svært, at få en trådfremføring af en tynd alutråd.

Man kan bruge en såkaldt spoolgun, hvor der sidder en lille rulle med tråd i selve håndtaget.

Hvis du vil svejse i aluminium, så er det vigtigt at gøre svejsefladerne rene, med rustfri stålbørste, eller lignende, samt rengøre med acetone eller sprit.

Spoolgun




Vi prøver igen, i morgen --
Søren O
Søren O
5086 7000

Der kan ikke bruges CO2 til alusvejsning. Der skal bruges Argon, eventuelt en mixblanding med et tilsatsstof der begrænser udviklingen af ozon under svejsning. Effektiv udsugning er nødvendig af hensyn til dig selv.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

  1. Hvem har prøvet med rustfri tråd og Argon på deres Co2 maskine
    Værktøj og maskiner (13 svar)
  2. Hvilken beskyttelsesgas (Yara vs Aga vs Air Liquide)?
    Værktøj og maskiner (9 svar)
  3. Anbefalinger til CO2 svejser?
    Værktøj og maskiner (14 svar)
  4. Svejsning for dummies - hvilket apparat?
    Værktøj og maskiner (23 svar)
  5. Svejsning - rustfrit
    Værktøj og maskiner (6 svar)
  6. svejseapparat hvilken
    Værktøj og maskiner (5 svar)
  7. Tig svejsning i rustfast, med ren Argon
    Værktøj og maskiner (30 svar)
  8. Jeg bliver blændet ....
    Værktøj og maskiner (8 svar)
  9. MIG 160 Biltema kan den også MAG
    Lav-Bil (7 svar)
  10. Co2 svejser "Sprutter"
    Værktøj og maskiner (12 svar)

Populært lige nu

  1. Hjælp - er dette svamp?
    Lav-Hus (læst 299 gange)
  2. Nedgravning af 5*2,5 mm2 kabelhj
    Lav-Hus (læst 312 gange)
  3. Fejlsøgning på gruppetavle -smarteste løsning
    Belysning (læst 791 gange)
  4. “Vandstop” - liste
    Lav-Hus (læst 137 gange)
  5. Flamingo plader vipper!
    Lav-Hus (læst 187 gange)
  6. Nylakeret trægulve føles lidt ru er det normalt?
    Lav-Hus (læst 313 gange)
  7. Strøm om vinteren fra et 6 kWp solcelleanlæg
    Grøn energi og sparetips (læst 1309 gange)
  8. Priotering af værksted til hobby brug
    Lav-Hus (læst 675 gange)
  9. Varmepumpe - Luft til luft
    Grøn energi og sparetips (læst 288 gange)
  10. Når bore kærv ikke vil?
    Lav-Hus (læst 275 gange)
Video

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis