Valg af gas type til svejsning.

 Følg tråden
MVProtus
MVProtus
Indlæg: 12
MVProtus MVProtus

Jeg har nogle tynde metal plader på 0,8-1mm som jeg skal svejse sammen. Desværre, brandte min svejser (med fluks tråd) igennem pladerne, selv på den laveste sætning. Nogen der har erfaring med, hvilken gas jeg skal bruge til så nogle tynder plader? - mix, argon eller ren co2?

je_ns
je_ns
Indlæg: 4908
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Både ren co2 og blandgas er ganske fin til 0,80 mm plade.

Du kan evt stepsvejse, hvor du bare svejser et lille stykke, holder pause og svejse igen, så bliver metallet ikke så varmt.

Nu ved jeg ikke hvor tyk tråd du bruger, men vil anbefale 0,80mm tråd, evt 0,60 mm men den kan være lidt drilsk med trådfremføringen.

Hellere eje, end at leje.
MVProtus
MVProtus
Indlæg: 12
MVProtus MVProtus Trådstarter
je_ns skrev den 12-05-2019 00:01:45

Både ren co2 og blandgas er ganske fin til 0,80 mm plade.

Du kan evt stepsvejse, hvor du bare svejser et lille stykke, holder pause og svejse igen, så bliver metallet ikke så varmt.

Nu ved jeg ikke hvor tyk tråd du bruger, men vil anbefale 0,80mm tråd, evt 0,60 mm men den kan være lidt drilsk med trådfremføringen.

Tak for svaret

Søren O
Søren O
Indlæg: 2779
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Hvis det er nye (rene) plader giver blandgas det pæneste resultat. Er det rustne emner vil ren CO2 give den bedste svejsning.

Søren O
MVProtus
MVProtus
Indlæg: 12
MVProtus MVProtus Trådstarter
Søren O skrev den 12-05-2019 06:29:48

Hvis det er nye (rene) plader giver blandgas det pæneste resultat. Er det rustne emner vil ren CO2 give den bedste svejsning.

 Tak, hvad med ren argon til mig - kan det svejse aluminium? (tynde plader)

je_ns
je_ns
Indlæg: 4908
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Mig svejsning i aluminium, især tynd plade er ikke nemt, men det kan lade sig gøre, selv om resultatet ikke er nær så godt som med TIG svejsning.

En del af problemet er at det er svært, at få en trådfremføring af en tynd alutråd.

Man kan bruge en såkaldt spoolgun, hvor der sidder en lille rulle med tråd i selve håndtaget.

Hvis du vil svejse i aluminium, så er det vigtigt at gøre svejsefladerne rene, med rustfri stålbørste, eller lignende, samt rengøre med acetone eller sprit.

Spoolgun



Hellere eje, end at leje.
Søren O
Søren O
Indlæg: 2779
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Der kan ikke bruges CO2 til alusvejsning. Der skal bruges Argon, eventuelt en mixblanding med et tilsatsstof der begrænser udviklingen af ozon under svejsning. Effektiv udsugning er nødvendig af hensyn til dig selv.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

  1. Tig svejsning i rustfast, med ren Argon
    Værktøj og maskiner
  2. Svejsning
    Værktøj og maskiner
  3. Svejsning
    Værktøj og maskiner
  4. svejsning
    Lav-Hobby
  5. Svejsning for dummies - hvilket apparat?
    Værktøj og maskiner