Gips på pudsede lofter + nyt lampeudtag

Hej!

Ifm. en større renovering af vores hus (1950 murermestervilla med kælder, stue og 1. sal), er jeg nået til loftet (stueetagen). Jeg har fjernet det sænkede loft, og det pudsede loft ser fint plant ud. Dog er der mange huller og fine revner i det.

Jeg har krattet lidt i malingen på loftet og den skaller nemt af flere steder (især nær kanten). Når jeg kører en finger hen over loftet, bliver min finger meget hvid, så jeg antager at det er et kalket / limfarvet loft.

Jeg overvejer nu følgende løsninger, men kunne godt bruge anbefalinger for / imod.

  1. Kradse al maling af med spartel og varmepistol; vaske loftet grundigt; spartle; osv.
  2. Sætte 1 lag gipsplader direkte på det pudsede loft; fuldspartle; osv.
  3. Fjerne al pudsen fra loftet, sætte 1 (eller 2?) lag gips på den oprindelige forskalning; spartle; osv.

Jeg kunne på samme tid godt tænke mig at få etableret nogle moderne lampeudtag (nu er der bare 3 jernrør der stikker igennem forskalningen). Umiddelbart tænker jeg, at løsning 3 bedst giver mulighed for at gøre dette.

Jeg er ude efter den løsning der holder bedst. Jeg lytter gerne til andre forslag.

På forhånd tak.

Revner i loft:

Kalk på finger:

Gammelt lampeudtag:

Udtag i dagligstue:

Udtag i spisestue:

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Både løsning 2 og 3 giver mulighed for en ny el installation. Når du vil have gipsplade på kan du bare skære de nødvendige huller i loftet til montering af nye pl dåser og fiskning af kabler. Det er ikke godt at fjerne alt pudslaget, da det bliver et meget ujævnt underlag for gipsen. Der skal blot bruges nogle længere skruer til gips plader.

Stålrør skæres over og der trækkes nye kabler i dem, 

Husk det er elektriker arbejde.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

umiddelbart havde jeg valgt løsning 2. de revner vil altid komme igen medmindre du sætter filt eller gips på lofterne.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også