Efterspænding af hjul

Halløjsa,

Jeg er forholdsvist ny bilejer og jeg hørte fra en tidligere kollega, at det var en rigtig god ide at efterspænde sine hjul efter hjulskifte, da boltene godt kunne blive løse og han havde selv oplevet det 2 gange, i sin tid som bilejer. Det skulle være endnu være med alufælge, end med stål og det har jeg så skiftet til her i April (alu)... Jeg købte så en momentnøgle og hjulnøgle fra FDM's netbutik og tænkte at det burde være ok, når det er FDM der sælger det. I går modtog jeg pakken og jeg kunne prøve det her i weekenden. Lige et par tvivlsspørgsmål:

1) I manualen (Suzuki) står der at man skal spænde 100 Nm (10,2 kgm). Gælder det både alu og stål? Jeg har læst fra andre sider, at alu skal være lidt mindre end stål...? Det tager suzuki åbenbart ikke højde for?

2) Men ellers så bruger jeg vil bare hjulnøglen til at løsne først, og så skal jeg lige kigge på at indstille momentnøglen og så strammer jeg igen over kryds (der er et fint billede/figur i manualen). Jeg har ikke brug for donkraft, vel? Det betyder vel ikke noget at hjulet ikke er hævet og står på jorden/den lokale P-plads, regner jeg med...

Jeg er nok kun nervøs her 1.gang, for om jeg får spændt ordentligt - senere tror jeg det er en god ting at jeg selv kan ordne den slags her... Ser frem til at høre feedback/meninger...


Her er min signatur...
Halløjsa, Jeg er forholdsvist ny bilejer og jeg... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
selvdetlav skrev den 12-05-2019 15:27:09

@MogensR: Ok, men hvorfor skulle en rund/ret konus have betydning for om man bruger stål/alu-fælge?

Bolten / møtrikken skal passe til den type som fælgen er fabrikeret til.

Der er ingen regler uden undtagelser og en del alufælge (ofte originale alufælge) er lavet til rund konus, så samme bolte kan anvendes.

Du kan tydeligt se eller mærke på fælgen om det er den ene eller anden type bolte som skal bruges.

Frank Chr. skrev den 12-05-2019 17:06:53

Hvorfor at det bøvl med momentnøgle - selv har jeg altid bare brugt en krydsnøgle med en 1 m rørforlænger på, og så er hjulene ederbroderemig bare blevet spændt til.    

Vildt brutalt og fuldstændig overdrevet. Boltene bliver på den måde spændt til tæt på brudpunktet, og nav og bremseskiver trækkes skæve. Jøsses! Hold dig langt væk fra min bil!


selvdetlav skrev den 12-05-2019 15:27:09

@MogensR: Ok, men hvorfor skulle en rund/ret konus have betydning for om man bruger stål/alu-fælge?

@Gregeren: Der er noget jeg ikke forstår. Når jeg løsner skruen i bunden, så kan jeg så dreje og ændre moment-indstillingen. Moment-indstillingen kræver flere og flere kræfter, desto højere moment. Kun når momentet er på 0 Nm er den "slap". Skruen i bunden, virker kun som om at den har betydning for om jeg kan ændre momentet (løs skrue) eller ikke (stram skrue)... I manualen står der desuden under "Care and maintenance". ... Always return the lever to 0 Nm when you store the item. It must be used and stored with care in the box to protect it from humidity and dust...". Men jeg kan kun stille den på 40 Nm, hvis den skal være i boksen... Goddamn China-product... Det giver ingen mening... Det skal tilføjes, at det er sådan, at når skruen i bunden er løs og drejehåndtaget står så momentet er 0 Nm, så er hele momentnøglen "længst mulig". Når jeg løsner skruen og begynder at dreje monentet op (rotation om håndtaget), så er der gevind og der er mere og mere modstand indtil jeg først når 40 Nm, senere 100 Nm osv, længere op. Mere og mere modstand og mindre og mindre længde. Der står ikke noget om skruen i bunden - kun at momentet skal være 0 Nm, når den lægges i boksen (hvilket er umuligt, den er måske ca 5-8 mm for lang)... Så noget stemmer ikke?

 Du har ret, jeg har lige tjekket efter med min egen nøgle. Moment indstillingen skal køres ned, men jeg synes den bliver løs nok før den ikke kan være i kassen længere. 


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 12-05-2019 17:33:11

 Du har ret, jeg har lige tjekket efter med min egen nøgle. Moment indstillingen skal køres ned, men jeg synes den bliver løs nok før den ikke kan være i kassen længere. 

Så du kan heller ikke få din momentnøgle ned i 0 Nm, samtidigt med at den kan være i kassen? Betyder det ikke at fjederen bliver slap og at man skal kalibrere oftere end hvis man sætter den til 0 Nm altid?

FDM (hvor jeg købte den) skriver også det er en 40-210 Nm momentnøgle... Men den er ihvertfald ikke helt slap ved 40 Nm, jeg tror jeg skriver til dem om problemet... Der står sort på hvidt i "manualen" (som er mindre end 1 A4-side), at man skal sætte momentnøglen til 0 Nm i boksen den kom i... Men så er den for stor til at være der (+ den er ikke slap ved 40 Nm, som den er ved 0 Nm)...


Her er min signatur...
Annonce

Du skal bruge de bolte/møtrikker der passer til dine fælge, nogle alufælge har en indstøbt stålforing ved bolthullet, andre spænder man direkte på aluminiummet.

Men nu er det jo ikke raketvidenskab, efterspænd du dine hjul når du har kørt lidt, 3-400 km er nok passende.


Vi prøver igen, i morgen --

Men herudover har jeg nu fået efterspændt (ca. 3-4 uger efter hjulskiftet og ca. 300 km tror jeg). Alle hjulbolte var fra værkstedet var spændt til mindst 100 Nm (alu-fælge, så jeg gik ikke højere op) - bortset fra...: En enkelt bolt på venstre forhjul var IKKE 100 Nm, jeg kunne flytte momentnøglen ca. 20-30 grader op, før den klikkede... Dvs. momentet var helt sikkert ikke 100 Nm (helt ny momentnøgle)... Det var sgu' ligeså let, som at klø mig selv i nakken, godt jeg selv kan gøre det fremover. Næste skridt er måske at købe en donkraft og selv skifte hjul, så sparer jeg besværet med frem og tilbage til værkstedet...

Er der nogen af jer, der selv kalibrerer jeres momentnøgler? https://www.wikihow.com/Calibrate-a...que-Wrench - jeg håber ikke min moment-nøgle om f.eks. 1-3 år eller mere begynder at vise noget helt forkert... Så det må jeg også hellere lære, jeg håber det bare er at skrue et sted (måske skal jeg fjerne nogen gummidutter)... 


Her er min signatur...
Bent Andersen skrev den 12-05-2019 17:13:40

Vildt brutalt og fuldstændig overdrevet. Boltene bliver på den måde spændt til tæt på brudpunktet, og nav og bremseskiver trækkes skæve. Jøsses! Hold dig langt væk fra min bil!


 Det har jeg skam osse tænkt mig - altså at gå langt uden om din bil. Til gengæld har jeg aldrig haft løse hjulbolte (når jeg altså har husket at efterspænde) eller andre oplevelser som dem du beskriver. 

Ps. Og skulle der være en idiot der synes det kunne være sjovt at løsne mine hjulbolte, kommer vedkommende dæleme på arbejde. 

selvdetlav skrev den 12-05-2019 13:30:45

Det bekymrer mig lidt at du skriver at der er forskel på boltene, men det giver da supergod mening at et blødere materiale (alu) skal bruge en blødere bolt end en til stål.... Nu er det værkstedet der har skiftet sommer/vinter-hjul, jeg er aldrig kommet med andre bolte. Dvs. de bruger vel de samme boltet til mine sommer/vinterdæk (-hjul), jeg kan vel ikke regne med at de skifter boltene?


 Som en anden skriver, handler det om at stålfælge altid har en konkav bolt, og nogen alufælge skal bruge en flad bolt, sådan er det på vores ene bil(en aygo) problemet er hvis man tog fejl. en konkav bolt på alufælgene ville nok sidde fint nok fast alligevel, men den flade på stålfælgene ville være skidt, der kunne den nemt løsne sig..

Efterspænde, det kan man da godt hvis man ikke har andet at lave. Jeg har arbejdet på et dækværksted, vi spændte stålfælge med momentstav  på luftnøgle 90nm alufælge blev  spændt til 120nm med momentnøgle. Vi bad aldrig kunderne om at komme tilbage for at få efterspændt, og jeg har ikke hørt at nogen kunder skulle ha klaget.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis