Efterspænding af hjul

Halløjsa,

Jeg er forholdsvist ny bilejer og jeg hørte fra en tidligere kollega, at det var en rigtig god ide at efterspænde sine hjul efter hjulskifte, da boltene godt kunne blive løse og han havde selv oplevet det 2 gange, i sin tid som bilejer. Det skulle være endnu være med alufælge, end med stål og det har jeg så skiftet til her i April (alu)... Jeg købte så en momentnøgle og hjulnøgle fra FDM's netbutik og tænkte at det burde være ok, når det er FDM der sælger det. I går modtog jeg pakken og jeg kunne prøve det her i weekenden. Lige et par tvivlsspørgsmål:

1) I manualen (Suzuki) står der at man skal spænde 100 Nm (10,2 kgm). Gælder det både alu og stål? Jeg har læst fra andre sider, at alu skal være lidt mindre end stål...? Det tager suzuki åbenbart ikke højde for?

2) Men ellers så bruger jeg vil bare hjulnøglen til at løsne først, og så skal jeg lige kigge på at indstille momentnøglen og så strammer jeg igen over kryds (der er et fint billede/figur i manualen). Jeg har ikke brug for donkraft, vel? Det betyder vel ikke noget at hjulet ikke er hævet og står på jorden/den lokale P-plads, regner jeg med...

Jeg er nok kun nervøs her 1.gang, for om jeg får spændt ordentligt - senere tror jeg det er en god ting at jeg selv kan ordne den slags her... Ser frem til at høre feedback/meninger...


Her er min signatur...
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du behøver ikke at løsne bolte. Bare sæt momentnøgle på og spænd indtil den " knækker " Det er sådan et hak den giver når du har nået indstillet moment. Hvis bolte er ok så kommer " knækket " uden at du har bevæget bolte. 

De er sikkert spændt med momentnøgle hos mekaniker da du fik skiftet hjul, så der er nok ikke noget at komme efter. 

Jeg har en gang oplevet at hjul gik løs, så det næsten faldt af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Perfekt, så behøves jeg ikke en donkraft, jeg vil bare kunne (lære at) ordne de mest basale ting selv. Da jeg var ude at køre i går, syntes jeg der kom en underlig lyd fra det ene hjul i nogen tid på motorvejen. Det kan være jeg bildte mig selv det ind, men lidt senere (eller i morgen) vil jeg gå ud og spænde... Er der så noget om det med alu-fælge/stålfælge eller kan jeg bare bruge 100 Nm uanset om det er mit ene sæt hjul eller det andet (sommer/vinter - stål/alu) jeg bruger? Baseret på manualen, står der bare 100 Nm...


Her er min signatur...

Jeg er bestemt ikke ekspert. Min opfattelse af det med alu-fælge og tilspænding er at disse lettere skades hvis man knokkel-spænder boltene.

Og ja, det er en god ide at efterspænde, ligegyldigt om man skifter selv eller har et værksted til at gøre det. Har også selv oplevet løse hjulbolte en enkelt gang. Så bliver man lidt klam i håndfladerne.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det er ikke raketvidenskab. Alle personbiler spændes med 90...120 Nm på hjulboltene, hvilket faktisk er temmelig meget.

Jeg lader min dækmand spænde med momentnøgle, og efter et par hundrede kilometer spænder jeg efter. Hvis boltene ikke bevæger sig når jeg lægger tryk på hjulnøglen er det fint.

Helt nye alufælge giver sig, og her er det en god ide at køre forbi din dækpusher efter lidt tid og få efterspændt med momentnøglen.


Der er nu også værksteder, der bare hamrer dem på med luftnøglen, feks ved service. Det har jeg set utallige gange. 10 kg ved letmetal og 12. Ved stål.


 

Har aldrig efterspændt bolte. Og hvis det virkeligt var nødvendigt for at hjulene ikke faldt af, mon så ikke værkstedet ville sige det, når de havde hjulene af til service eller hjulskifte.

Prøvede dog i år at efterspænde på alle vore 3 biler, men der var intet at komme efter. Nøglen klikkede bare, så de var alle spændt som de skulle være.

Når man læser om hjul, der er faldet af, så tror jeg det skyldes, at de ikke blev spændt efter forskrifterne ved hjulskiftet, eller nogen har "pillet" ved boltene.


Jeg har prøvet og glemme at efterspænde venstre baghjul. Efter 10 km begyndte baghjulet at larme værre end tomme konservesdåser der slæbes efter en bil, så man får heldigvis i god tid et forvarsel om at noget er helt rivende galt.

Jeg tænker tit, at alle dem der påstår de får løsnet deres hjul, muligvis blot har glemt at få efterspændt deres hjulbolte. 

Ps. Er der ikke noget med at gevind i den ene side af ens bil "vender forkert" i forhold til hjulets omløbsretning? For tidligere blev den omvendte gevindskæring links gevind f.eks. anvendt på ældre biler og lastbiler, hvor der sad højrehåndede hjulmøtrikker på højre side og venstrehåndede hjulmøtrikker på venstre side af køretøjet. Dette blev gjort for at undgå at møtrikkerne automatisk blev løsnet under kørslen

Som jeg husker er det venstre hjul, der kan skrue sig selv af... 

På nogle biler er der lings gevind i venstre side, last og varevogne er det vist.


Når man får nye dæk, skal man altid have efterspændt hjulene.

Når mekanikeren har lavet bremsere på alle 4 hjul, har jeg aldrig blevet tilbudt at komme ind og få hjulene efterspændt.   


Vi prøver igen, i morgen --

De løsner sig ikke under kørsel uanset venstre eller højre gevind. De drejer jo ikke rundt om deres egen akse, men følger fælgens rotation. Det er kun hvor bolten sidder i centrum (aksen) af hvad der drejer, der højre/venste gevind kan være relevant.



Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis