Ny facadebeklædning udenpå den gamle?

Hejsa


Jeg har en sydvendt gavl, som er beklædt med sporplader.

Sporpladerne er ved at være trætte, og der trænger til at blive gjort et eller andet..

Jeg pønser selvfølgelig på at udskifte dem, men det slog mig, den anden dag.. om man reelt blot kan montere en ny, og ventileret facade udenpå? 

Fordele som jeg ser det er, en markant lettere arbejdsgang, og et dejligt skruefast underlag til klemlister og beklædning.. og derfor valgfrihed i forhold til udseendet af beklædningen..

Ulemper, som jeg ser det, meget svært at gennemskue,  altså principielt bør jeg jo fjerne den gamle beklædning,  i stedet for at indkapsle den, men hvis den er tæt, kunne den jo fungere som en art vindpap?

Har I kloge ord at sige om opbygningen? Er det helt i skoven,  at tage den korteste vej? (Hvis den er dårlig, vil jeg selvfølgelig tage den, der er lidt længere)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan du udmærket, men to ting: gå hele gavlen efter for trætte søm og vær opmærksom på, at du kommer “udenpå” udhængsbrædderne. Overvej at beklæde med Ivarplank. Jeg gjorde det på 4 gavle. Ca 15 planker pr gavl.


 

Tak for kommentar.

Jeg ville bare lige cleare herinde først. Der er så mange hoveder, der ved så meget mere end mig😃

Ja, det et tanken med en "vedligeholdelsesfri" beklædning..

Mht. Udhængsbrædderne, mener du så at jeg skal sikre mig at vandet render udenad? Og ikke ind i konstruktionen?

 Jeg er ved at undersøge muligheden for Rockpanel, det virker som et super fedt produkt.. har nogen af jer erfaring med det?

Som jeg ser det er de to største fordele en lav vægt, og at det kan bearbejdes med alm. Værktøj (dyksav/håndsav etc.) 

Jeg skal lave 25kvm. (Det er en ret stor gavl, på et lille hus😃) og den spænder over et ret bredt vinduesparti, så jeg vil gerne være forsigtig i forhold til vægten..

Prisen er lidt højere end ivarplank/eternit, men det er ikke det der står og falder med. (Eternit er vel 600,-/plade og Rockpanel fås umiddelbart til 850,-/plade)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Oppe under dit udhæng i gavlen er der sikkert slået brædder eller lister på. De er normalt sømmet op efter gavlbeklædning. Når du så kører udenpå, kan det anes.


 

Jeg talte med en flink sælger i Trælasten(jeg kender ikke hans baggrund og kendskab til tømrerarbejde). Han mente jeg skulle være lidt varsom med at bygge udenpå.. da jeg risikerede der gik råd i de gamle facadeplader.. 

Jeg blev bekymret, men ja ikke helt se det, da den nye facade jo vil være ventileret.. 

Har I gode tanker omkring det?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Er der nogen erfaringer?

Jeg har kigget lidt mere, og det lader til at den underliggende konstruktion er således luftrummet kan jeg se gavlen indefra, og mm.antallet kommer fra hhv. Tegningen af huset og kopi af tilbuddet på efterisolering:

Indefra:

75mm væg, med rockwool

Vindpap(ibhvert fald på loftet, sidder det gamle vindpap der fortsat)

120mm rockwool (det er efterisoleret i 1981)

12mm sporplader.


Er det tilrådeligt at montere ventileret facade udenpå sporpladerne?

Jeg vil meget gerne have trukket facadebeklædningen 2,5-3 cm frem, da der er efterisoleret på muren under, og den er trukket lige lovlig meget frem(de 3cm vil give mig mulighed for lettere at lave en drypnæsen) er der noget i vejen for at lave større ventilationssprække end de 25mm fra klemlisterne?(f.eks. 50mmm)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis