Problemer med minirensnings anlæg

Hej.


Søger hjælp til problem jeg oplever med udledning af spildevand fra min ejendom. Har desværre ikke meget forstand på det.


Er beliggende i landzone og spildevandet fra huset går til en bundfældningstank, og derefter til et Uponor minirensningsanlæg, før det udledes i en grøft.


Når det har regnet meget og der står vand i grøften, så har jeg fundet ud af at det løber tilbage og fylder det ene kammer på mini-rensningsanlægget op med regnvand. Anlægget melder så at der er en tilstoppelse, og det stopper med at modtage vand fra bundfældnings tanken.

Går udfra at røret der går ud til grøften er lagt med forkert fald. Har talt med en entreprenør, og han mener ikke at røret kan ligges med fald mod grøften, da det ville ende for dybt nede i grøften ? Hans forslag var at sløjfe det hele og søge kommunen om godkendelse til at etablere et nedsivnings anlæg.


Det nuværende rensningsanlæg og bundfældning blev etableret i 2014 til en pris på ca 100.000, så synes da det ville være ærgerligt at skulle sløjfe det allerede.


Findes der slet ikke andre løsninger ?


Med venlig hilsen,
Mads Jensen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Højvandslukke på afløbsledning,

Kan der ikke sikres bedre "afløb" fra grøften? Evt. rense grøften op. 

En anden løsning kunne være at placere en pumpebrønd umiddelbart bag minirenseanlægget, og lade "afløbsrøret" ende i brønden. Røret der går videre til grøften kan så ende ved pumpebrønden hvor rørenden førsynes med en bøjning og forlænges f.eks. 0,3 m opad. Så kunne en dykpumpe pumpe vandet de 0,3 m op, og således forhindre at vand vil løbe tilbage i din tank. Jeg kender ikke noget til lovligheden, men det vil virke.


Søren O

Som nævnt i de andre indlæg, grave grøften op, pumpe vandet op i grøften, eller lave et højvandstop.

Ulempen ved højvandsstop, er jo du ikke kan lede vandet væk, når der står for meget vand i grøften.

En løsning med en pumpe, er som jeg ser det, det sikre valg.

Medmindre du nemt kan grave grøften op, så vandstanden sænkes...


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis