Fundament til træterrasse

Jeg er ved at gå i gang med mit første "store" byggeprojekt - en terrasse til sommerhuset.

Målene er 630cm x 400cm. Planen er at lægge den ene langside op på nogle fliser, der i forvejen understøtter en tilbygning. Jeg er meget forvirret over hvordan det fungerer ift. spændvidde, trætykkelse etc. Jeg har fået mange forskellige bud. Jeg vil gerne undgå at grave unødvendigt mange stolper ned, da det jo ikke er et hus, men blot en terrasse...

Jeg har to forskellige bud som jeg har forsøgt at tegne:

1. Ca. 3 meter lange strøer med samme afstand mellem stolper på den ene led.

Er denne for optimistisk? Kan jeg evt. klodse op med nogle fliser under? Igen, vil gerne undgå at grave 50-60 stolper ned (det foreslog Stark).

2. Strøer på ca. 2m:

Skal jeg bruge flere stolper? Er bange for at jeg overkomplicerer det lidt. Er der mon en simplere model? Tænkte i første omgang at det burde være ganske simpelt at bygge sådan en terrasse, men jeg har fået så mange forskellige bud på strølængde, antal af stolper etc. Så nu er jeg godt forvirret. Det ville være rart hvis nogle kunne skære det lidt ud i pap eller simplificere.

Tak for hjælpen!

Mvh Peter

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal ikke stole på fliser smidt ud på jorden. Hvis du ser gravning som en stor opgave, så kig på Groundplugs.dk, det er store spiraler man simpelthen skruer ned i jorden. Sådan en terrasse, behøver kun de korte. 

Af træ skal du bruge: spærtræ i 45x125 som du laver yderrammen med. Dem kan du faktisk få i fuld længde. Dernæst skal du beslutte, hvilken vej brædderne skal ligge. Hvis de feks skal køre ad 6 meter længden, spænder du spær op på tværs, med 60 cm mellemrum i bjælkesko

Køb altid rustfri terrasseskruer! På med vanten. Og sidst ang vater og vinkler: kontrol, kontrol, kontrol.


 

145mm højde betyder du skal understøtte bjælkerne med ca 2m mellemrum, evt 2,5 men så begynder det også at gynge lidt når svigermor danser.

Lav rammen og klods den op så den er lige, lav huller der hvor de skal være og skru en lang bjælkesko på så enden peger ned i hullet, brug IKKE stolper!

Herefter fyldes hullet med beton som du sørger for at stampe godt ned omkring skoens pind og du venter nogle dage indtil det er hærdet - herefter er du klar til at montere dine brædder.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis